Ahad, 11 Mei 2008

Serangan lanun terhadap kapal dagang

Serangan lanun ke atas kapal-kapal dagang merupakan salah satu cabaran utama kepada operasi perkapalan dagang di seluruh dunia.

Mengikut perangkaan yang dikeluarkan oleh Biro Maritim Antarabangsa (International Maritime Bureau, IMB), bagi suku tahun 2008, terdapat 49 serangan lanun yang dilapurkan kepada Pusat Laporan Rompakan Lanun (Piracy Reporting Centre), berbanding 41 serangan pada suku tahun 2007. Pusat Laporan Rompakan Lanun yang terletak di Kuala Lumpur ini ditubuhkan pada tahun 1992 oleh pihak IMB bagi memantau kegiatan lanun untuk tujuan mengurangkan serangan lanun.

Sejumlah 36 buah kapal telah berjaya dinaiki oleh lanun, manakala sebuah kapal dirampas. Tujuh orang anak kapal dijadikan tebusan, enam diculik, tiga orang dibunuh dan seorang dilaporkan hilang - dianggap mati. Dalam kebanyakan kes tersebut, lanun itu dilaporkan lengkap dengan senjata api dan parang. Ini menunjukkan ancaman kekerasan terhadap anak kapal masih ditahap yang tinggi.

Lakaran peta lokasi serangan lanun boleh dilihat DI SINI.

Cabaran ini mesti ditangani secara bersama oleh para pelaut dan pihak berkuasa dengan mengambil langkah berwaspada dan tindakan pro-aktif. Ini termasuklah membuat giliran mengawas keadaan sekeliling laluan kapal serta bersedia mengambil tindakan bagi mengelakkan peluang lanun menaiki kapal.

0 ulasan: