Jumaat, 16 Mei 2008

Meneropong minda pelaut

Antara perkara yang menarik dalam kerjaya seorang pelaut ialah cuti yang lama.

Menjadi suatu kebiasaan, pelaut belayar selama enam bulan apabila bertugas di kapal tanker atau sembilan bulan di kapal laluan tetap (liner), kemudian dia sign-off dan cuti atau off-duty selama dua atau tiga bulan.

Saya pernah bertanya kepada seorang pelaut berpangkat Master Mariner, "Kapten buat apa semasa cuti lama?"

"Wah, banyak kerja yang boleh dibereskan. Lepas itu bawa anak isteri bawa keluarga bercuti."

Seorang pelaut berpangkat Chief Officer menjawab, "Saya berkebun, tanam anak-anak pokok kelapa sawit. Bersihkan lalang dan rumput dan mini-belukar yang tidak terjaga selama enam hingga sebulan sebelumya."

Seorang pelaut lain yang berpangkat Chief Engineer menjawab, "Saya bersihkan dusun durian saya. Kalau cuti berkebetulan dengan waktu saya sign-off, dapat saya pungut durian dan bahagi-bahagikan kepada saudara-mara dan jiran-jiran."

Seorang pelaut berpangkat biasa menjawab, "Saya menolong ayah saya menoreh getah dan pungut kelapa. Insya Allah bila duit dah cukup saya nak beli tanah untuk diusahakan."

Begitulah para pelaut yang sentiasa memikirkan kemajuan diri dan keluarga. Saya percaya mereka mempunyai kesedaran serta motivasi yang tinggi melalui pengalaman kerjaya maritim yang mendapat peluang melihat negara orang.

Oleh yang demikian mereka fikiran mereka terbuka dan dapat melihat peluang dan merebutnya.

0 ulasan: