Sabtu, 10 Mei 2008

Kuasa maritim Inggeris

Ketika Inggeris menjadi penjajah nombor wahid, angkatan tentera lautnya menguasai lautan antarabangsa.

Mana-mana negara yang enggan tunduk kepada kemahuan Inggeris akan diugut dengan kekuatan tentera laut, dan dari situasi itulah terbitnya ungkapan 'gun-boat diplomacy' atau 'diplomasi kapal perang.'

Antara kapal kepunyaan syarikat Inggeris yang terkenal seluruh dunia ialah 'Titanic' yang dikatakan sebagai 'kapal yang tidak mungkin tenggelam.' Titanic tenggelam setelah melanggar air batu apung semasa pelayaran pertama dari Southampton ke Amerika. Tragedi yang menelan korban seramai 1,517 orang penumpang dan anak kapal itu berlaku pada malam 14 April, 1912.

Dari tahun 1700'an sehingga waktu sebelum Perang Dunia Kedua, angkatan laut Inggeris dikatakan menguasai lautan dunia.

Sejarah merakamkan Inggeris pernah kehilangan lebih 100,000 orang pelaut akibat kapal-kapal yang tenggelam kerana kemalangan, penyakit serta peperangan di lautan.

Walau bagaimanapun, selepas Perang Dunia Kedua, kuasa di lautan itu diambil alih oleh Amerika Syarikat, dengan menggunakan kapal perang yang moden dan canggih. Dikatakan kapal perang Amerika jenis pengangkut pesawat pejuang merupakan wilayah bergerak Amerika yang bertindak sebagai 'pangkalan hadapan' atau 'forward base' yang mengancam semua negara musuh di seluruh pelusuk dunia.

0 ulasan: