Isnin, 19 Mei 2008

Sebahagian Gaji Pelaut untuk Keluarga

Mungkin kita tertanya-tanya bagaimana seorang pelaut mengirimkan wang kepada anak isteri serta emak dan ayah semasa mereka bertugas di atas kapal yang sering belayar di laut.

Adakah mereka mengirimkan wang menggunakan Western Union atau Moneygram apabila kapal berlabuh di pelabuhan? Mungkinkah mereka membuat arahan tetap atau standing instruction (SI) kepada bank supaya setiap bulan wang dikreditkan ke akaun emak, ayah dan anak isteri?

Sebenarnya Western Union, Moneygram atau SI memang boleh digunakan. Akan tetapi ada satu cara lagi yang lebih kerap digunakan, iaitu dengan kemudahan yang disediakan oleh beberapa syarikat perkapalan yang menjadi majikan kepada pelaut. Kemudahan itu dikenali sebagai Home Allotment (HA).

Degan kemudahan ini pihak syarikat akan mengkreditkan sebahagian daripada gaji pelaut ke akaun isteri atau ahli keluarga terdekat. Dengan demikian setiap bulan keluarga pelaut akan mendapat mendapat bekalan belanja tanpa masalah. Lazimnya jumlah yang dikreditkan ke akaun keluarga pelaut ialah sepertiga daripada gaji bulanan pelaut.

0 ulasan: