Isnin, 5 Mei 2008

Jadual air pasang surut (Admiralty Charts)

Semasa saya bertugas pada tahun 1983, apabila saya perlukan maklumat air pasang surut, saya merujuk kepada jadual air pasang surut dalam buku Carta Air Pasang Surut yang diterbitkan oleh Jabatan Laut.

Tetapi kini sudah ada jadual air pasang surut yang diterbitkan oleh Jabatan Ukur dan Pemetaan (JUPM).

Buku itu mengandungi jadual bagi hampir kesemua lokasi yang di Semananjung Malaysia dan di Malaysia Timur. Saya masih ingat lagi pada waktu itu buku itu masih diterbitkan dalam bahasa Inggeris.

Sekiranya buku itu diterbitkan di United Kingdom, buku itu disebut sebagai Admiralty Charts, atau Carta Tentera Laut. Oleh kerana United Kingdom pernah menjadi penjajah di seluruh pelusuk dunia suatu ketika dahulu, maka Admiralty Charts ini menunjukkan ramalan air pasang surut bagi hampir setiap lokasi penting di pesisiran pantai di seluruh dunia. Tentera Laut Inggeris pada ketika itu menguasai ilmu pelayaran.

Jadual air pasang surut sangat penting bagi merancang strategi dan operasi perkapalan. Tanpanya kapal boleh terkandas di persekirtaran air cetek, yang boleh mengakibatkan kerugian besar, malah di waktu perang boleh menyebabkan anggota tentera laut menjadi sasaran bedilan pihak musuh.

Selain pihak tentera laut, syarikat perkapalan, para nelayan dan pemancing juga sangat memerlukan jadual air pasang suru ini bagi merancang dan mengatur strategi menangkap ikan!

0 ulasan: