Rabu, 7 Mei 2008

Dipukul ribut

Di antara banyak pengalaman sebagai pelaut, peristiwa menempuh laut bergelora tentunya merupakan perkara yang tidak mungkin dapat dilupakan.

Malah kehidupan pelaut tidak lengkap jika tidak pernah mengalami huru-hara dan kelam-kabut perasaan apabila kapal yang dinaiki melalui kawasan lautan yang bergelora. Bagi seorang pelaut, perkara itu menjadi sebahagian daripada asam garam kerjayanya.

Bagi sesiapa yang belum mengalami saat-saat cemas ketika kapal kargo terumbang-ambing dipukul gelombang, atau belum pernah menghadapi tekanan perasaan ketika kapal dipukul ribut, agak sukar untuk diceritakan kengerian yang dihadapi oleh para pelaut. Sesungguhnya apabila kapal dilambung ombak besar, perasaan segembira mana pun boleh lenyap, dan diganti ketakutan. Kepala pun terasa pening, tekak mual dan perut rasa kecut!

Apabila kita sukar membezakan antara laut dan kaki langit, iaitu kelihatan seolah-olah laut dan langit bercantum, dan jarak pandangan menjadi sifar (zero visibility), buih-buih dari ombak yang memecah ke atas dek kapal, dan mendengar siulan dan deruan tiupan angin kencang, terasa seolah-olah semua kontena yang tersusun di atas dek akan terburai; maka akan fahamlah kita erti ketakutan. Akan fahamlah kita erti ketabahan dan erti kesabaran.

Pernah seorang rakan yang pernah bertugas sebagai pelaut menceritakan, "Walau pun sudah banyak kali saya menempuh laut bergelora, tetapi setiap kali kapal mengalaminya, perasaan takut itu tidak pernah hilang! Dan pada saat-saat itulah semua anak kapal teringat kepada Tuhan!"

Melalui tiga paparan di youtube, kita boleh saksikan dan alami sebahagian dari perasaan tersebut:

(1) Sudut pandangan dari luar:


(2) Dari sudut dalam kapal:


(3) Dan juga, lihatlah kesan akibat daripada pengalaman itu:
.

0 ulasan: