Isnin, 12 Mei 2008

Parti AKP Turki akan ditutup!

Pendakwaraya Turki sudah membawa kes ke Mahkamah Perlembagaan, menuntut Parti AKP ditutup atas tuduhan menjalankan kegiatan mengancam sekularisme.

Yang pelik bin ajaib ialah parti yang diheret ke mahkamah ialah parti kerajaan yang memerintah Turki! Begitulah cengkaman puak sekular di Turki!

Pihak AKP dikatakan sudah bersedia menyediakan hujah mempertahankan diri dari sudut legal, tetapi ramai pemerhati politik dari dalam dan luar Turki berpendapat, peluang AKP diharamkan oleh Mahkamah Perlembagaan itu bukan setakat 95% tetapi 100%.

Selain daripada menyediakan hujah balas dari segi perundangan, pihak AKP di bawah pimpinan Perdana Menteri Recep Tayyib Erdogan, dikatakan sudah menyediakan perancangan rapi bagi menghadapi kemungkinan diharamkan dan ditutup.

Antara lain desas-desus ialah termasuk membawa suatu referandum pindaan perlembagaan yang menjadikan rumit untuk pihak mahkamah mengharamkan mana-mana parti politik Turki. Sekiranya parti-parti lain di parlimen enggan menyokong pindan itu, kerajaan Turki pimpinan AKP akan membawa cadangan itu bersama pilihanraya majlis tempatan dan pilihanraya umum sekali lagi.

Para pemerhati politik menjangkakan sekiranya diadakan pilihanraya parti AKP akan menambah sokongan sehingga melebihi 50 peratus!

Apakah yang akan berlaku selepas ini? Sama-samalah kita lihat.

0 ulasan: