Ahad, 18 Mei 2008

Baltic Exchange pasaran urusniaga perkapalan global

Nama Baltic Exchange memang sudah tidak asing lagi di kalangan pengamal urusniaga perkapalan di seluruh dunia sejak 250 tahun yang lalu.

Baltic Exchange adalah sebuah syarikat Inggeris yang menjalankan operasi urusniaga perkapalan dunia. Ia mula menjalankan operasi sejak tahun 1744 lagi, tetapi hanya ditubuhkan sebagai sebuah syarikat pada tahun 1900.

Baltic Exchange menjadi pasaran bagi para broker kapal, pemilik kapal dan charterer (penyewa kapal) menjalankan urusniaga. Syarikat ini menerbitkan maklumat harga pasaran bagi tambang kapal dan index harga perkapalan dan futur tambang kapal (freight futures).

Selain itu Baltic Exchange juga menyediakan maklumat mengenai semua pelabuhan di dunia serta menjadi sebuah pasaran perkapalan seluruh dunia, dan juga menjadi tempat bagi menyelesaikan masalah pihak yang bertelingkah dalam perkara urusniaga perkapalan.

Hari ini Baltic Exchange dimiliki oleh syarikat-syarikat yang menjadi ahli Baltic Exchange, yang terdiri daripada pelbagai syarikat yang terlibat dalam urusniaga kapal dagang.

Untuk melayari lama web rasmi Baltic Exchange, sila klik DI SINI.

0 ulasan: