Khamis, 27 Disember 2007

Benazir Bhutto mati dibunuh

Satu berita mengejutkan hari ini ialah menganai kematian bekas Perdana Menteri Pakistan Benazir Bhutto, dalam serangan bom ketika rapat umum kempen pilihanraya negara itu.

Diberitakan 20 orang lain yang berada berhampiran tempat kejadian turut mati terbunuh dalam letupan bom yang tentunya kuat sehingga memakan begitu banyak korban.

Begitu ganas sekali kempen pilihanraya negara itu kali ini. Ahli politik dari kalangan wanita pun dibunuh secara demikian rupa.

Tetapi sebelum ini kita baca tentang askar diperalatkan menyerang sebuah masjid sehinggakan mengorbankan beratus-ratus orang pelajar madrasah masjid itu, guru-guru, kanak-kanak dan wanita.

Nampaknya Musharraf semakin ganas dan bertindak seperti seorang yang desperate.

Tentunya pihak barat gembira sekiranya negara umat Islam itu menjadi huru-hara.

Isnin, 17 Disember 2007

Rakun yang singgah sekejap




Seekur kucing kecil telah datang ke rumah saya semasa saya memberi makan Lego dan Putih. Anak kucing itu kecil dan kurus sekali, sehingga saya dapat rasakan tubuhnya yang ringan serta tulang rusuknya yang berselirat.

Anak-anak saya dan saya merasa kasihan sekali kepada kucing itu. Hanisah menamakan dia Rakun, kerana bentuk telinganya seperti seekor binatang jenis racoon.

Kami beri dia makan ikan dan nasi yang sama yang kami berikan Lego dan Putih. Selama hampir dua minggu dia datang makan ketika kami memberi Lego dan Putih makan.

Tetapi setelah seminggu berlalu Putih sering mengganggu Rakun makan. Puas kami 'halau' Putih apabila dia sering ganggu Rakun makan.

Pada suatu hari Rakun tidak datang lagi ketika makan tengah hari. Kami tunggu dia di waktu petang pula. Masih tidak datang.

Setelah dua hari Rakun tidak datang, maka kami pun menerima hakikat yang dia sudah tidak akan datang lagi.

Demikianlah kisah Rakun yang membuat kami sedih apabila mengenangkan tubuhnya yang kurus itu .

Dia datang mengharapkan belas kasihan menumpang makan, tetapi kerana gangguan Putih, dia telah pergi dan tidak mahu datang lagi.

Selasa, 11 Disember 2007

Kosovo merdeka 2008?

Rakyat Kosovo telah keluar beramai-ramai ke jalan raya di ibu negara Pristina mengadakan tunjuk perasaan menuntut pemimpin mereka mengisytiharkan kemerdekaan negara itu seberapa segera.

Pemimpin Kosovo berkata negara itu berhasrat mengisytihar merdeka sebelum bulan Mei 2008.

Britain, Perancis, Germany dan Itali bersama Amerika menyokong Kosovo merdeka, tetapi sekutu Serbia, iaitu Russia membantah.

Sementara itu empat negara EU iaitu Cyprus, Greece, Slovakia and Sepanyol tidak bersedia mengiktiraf Kosovo merdeka. Adalah dipercayai mereka teragak-agak berbuat demikian kerana bimbang dengan persetujuan mereka dengan Kosovo merdeka akan kumpulan pemisah di negara masing-masing.

Kita menunggu denga penuh minat perkembangan di Kosovo, kerana apa yang berlaku di Bosnia di tahun 90'an dulu seperti mungkin berlaku juga di Kosovo.

Sabtu, 8 Disember 2007

Presiden Amerika Amalkan Poligami?

Salah seorang bakal calon presiden Amerika dari parti Republican ialah cucu kepada seorang pengamal poligami. Mantan gabenor Massachusetts, Mitt Romney, ialah seorang Kristian dari puak Mormon yang terkenal sebagai pengamal poligami.

Walaupun dia dikatakan tidak berpoligami, namun kisah poligami diperbesarkan dengan tujuan mengurangkan sokongan rakyat kepada Encik Romney. Perkara ini menjadi senjata mengalahkan beliau yang digunakan oleh seorang lagi bakal calon presiden, Mike Huckabee.

Encik Huckabee telah mencabar Encik Romney berdebat dalam isu agama, yang dikatakan bertujuan memerangkap Romney di khalayak. Huckabee menyangka Romney akan terus berdiam diri dan tidak berani menyahut cabaran itu.

Namun mungkin disebabkan Romney lihat sokongan terhadap Huckabee meningkat, dan seterusnya memalapkan peluang Romney maka beliau akhirnya manyahut cabaran debat itu.

Tentunya jika Encik Romney terpilih sebagai calon presiden bagi parti Republican, maka Amerika semakin hampir ditadbir oleh seorang individu yang pro-poligami.

Sememangnya perkara ini akan melakar sejarah baru di negara yang amat berpengaruh di dunia ketika ini.

Khamis, 6 Disember 2007

Rindu Kuning Masih Di Sini




Kuning
kuingin bersamamu
memetik bintang
rindukan keadilan

Kuning
kuingin yang bersih
menyapu awan
dan mega gelap

Kuning
rindu masih di sini
menanti suatu
keamanan
dan kesejahteraan.

Khamis, 29 November 2007

Kucing dan 100 Nada Vokal



Antara fakta menarik mengenai kucing ialah binatang yang menjadi kesayangan ramai orang ini mempunyai lebih 100 nada vokal (bunyi).

Tidak hairanlah apabila kucing 'bergaduh' kita dapat dengar berbagai bunyi yang berbeza-beza nadanya: ada tinggi dan ada rendah; ada mengiau tetapi nada ngiau yang berbeza-beza.

Manakala apabila anjing 'membuat bising' bunyi seperti beberapa nada sahaja, kerana dikatakan anjing ada hanya sepuluh nada vokal sahaja.

Selasa, 27 November 2007

Putih







Kucing ini kami berikan nama "Putih" kerana bulunya berwarna putih.

Kira-kira sebulan lepas semasa anak saya, Hanisah pulang ke rumah, seekor kucing berwarna putih temah mengikutnya pulang ke rumah.

Semasa saya duduk di muka pintu kucing kelihatan jinak sekali dan masuk ke dalam rumah. Saya ambil kucing itu dan meribanya. Tiba-tiba dia membengkokkan badannya seolah-olah berada dalam kesakitan.

"Mungkinkah kucing ini hendak beranak?" tanya saya kepada isteri saya.

"Yalah, bang mungkin dia nak beranak. Nampak sarat saja perutnya."

Saya mengambil kotak dan beberapa helai kain dan meletakkan kucing itu ke dalam kotak itu ke sudut di depan rumah.

Memang betul, dia menahan kesakitan beranak. Tidak lama lepas itu dia beranak. Tiga ekor anak. Hanisah menelefon kawannya yang sukakan kucing, mengatakan seekor kucing ikutnya balik dan beranak di rumah kami. Kawan Hanisah kata, "Jauhkan anak-anak kucing itu dari Lego, sebab mungkin Lego akan membunuh anak kucing itu."

(..bersambung..)

Lego







Kucing ini kami namakan Lego.

Anak lelaki saya yang berumur lima tahun sukakan binatang. Pada suatu hari beberapa bulan yang lalu semasa pergi membeli barang-barang keperluan di sebuah kedai runcit, anak saya hendak mengambil seekor anak kucing yang memang selalu bermain-main di kedai itu.

Tentunya anak kucing dibuang oleh tuannya kerana misainya dipotong pendek. Kata orang jika membuang kucing dan supaya ia tidak jumpa mencari jalan pulang hendaklah dipotong misainya.

Pembantu kedai itu berkata. "Jika Naim suka, ambillah kucing itu."

Apa lagi, tersangat gembiralah Naim. Kami bawa pulang anak kucing itu. Oleh kerana bulunya berwarna hitam Naim memanggil anak kucing itu dengan gelaran "Negro." Tetapi pada ketika itu Naim masih 'pelat' percakapannya, maka bunyinya "Lego."

Sehingga ke hari ini, kami panggil "Lego."

Kami beri dia makan 'whiskas' serta ikan kembung kecil yang direbus tawar. Mungkin disebabkan makan ikan rebus tawar, maka bulunya hitam berkilat.

Dia memang manja dengan Naim, Imah (kakak Naim) dan saya. Bila saya pulang dari kerja dia akan berkejar kepada saya. Saya akan angkat dan gosok badannya dahulu.

Jikalau saya terlewat pulang, isteri saya kata Lego duduk di tempat letak kereta, seolah-olah "menanti kepulangan" saya.

Isnin, 26 November 2007

Rindu yang kuning



Kelmarin
setiap nadi
berdegup
sayang sedetik
rasa setahun

Rindu
yang kuning
abadi
di hati

Esok
menjanjikan
kesejahteraan
tuntutan
murni.

Ahad, 25 November 2007

John Howard Kecundang

Kevin Rudd, ketua parti Labour Australia memimpin partinya mengungguli pilihanraya negara itu setelah mengalahkan parti pimpinan John Howard, sekaligus menamatkan 11 tahun pemerintahan kerajaan pimpinan Howard.

Sebaik sahaja menerima keputusan pilihanraya yang memberikan kemenangan kepada parti Labour dengan sekurang-kurangnya 80 daripada 150 parlimen, John Howard mengaku kalah dan berkata "...negara ini mengamalkan demokrasi, maka saya mengucapkan selamat maju jaya kepada Encik Kevin Rudd..."

Kevin Rudd pula telah berkata "...saya akan menjadi perdana menteri kepada semua rakyat Australia, perdana menteri kepada penduduk asli, perdana menteri kepada warga Australia yang dilahirkan di sini, serta yang datang kemari dari jauh."

Begitulah ucapan yang jelas bermaruah dan dari ahli politik yang benar-benar memahami erti amalan sistem demokrasi.

Terkadang-kadang kita merasa malu kerana ramai ahli-ahli politik dan pemerintah dari kalangan dari negara-negara orang Islam yang lebih rendah tahap pemahamannya terhadap sistem demokrasi, walau pun mereka mangaku mengamalkan demokrasi.

Jumaat, 23 November 2007

Minyak Dunia Koho Sikit

Lamo do'oh dah ambo tak buat posting dale blog so ni. Buke malah, tapi gak, ho la,... mace-mace nak buat ni gak. Jadi kita tak leh nak update sokmo la.

Ambo nak ghoyak lo ni minyak dunia ni koho kure doh. Bekale dia koho lamo koho tinggal sikit la. Yo la, gapo-gapo pun dale dunia ni koho lamo koho sikit. Semetelah lagi minyak petrol dan diesl ni, semua oghe atah dunia ni guna. Behe bakaren lah katakan, demo ambik sikit ambo ambik sikit - ambik sikit-sikit lamo-lamo habih.

Kita do pghabih bahan hok ambil masa berjuta-juta tahun nak buat. Jadi kita kena bersedia la. Kena feham la.

Adik kakak setuju ko dengan fakta ni?

Phantom of the Opera Dark Waltz

Khamis, 22 November 2007

Dari Blog Zalisa

Apabila membaca suatu posting di blog seorang kawan penulis, saya amat tertarik dengan cerita itu.

Maka saya ingin berkongsi kisah itu dengan pembaca yang budiman.

Sila klik di sini.

Rabu, 21 November 2007

Selasa, 20 November 2007

Kosovo Diberi Amaran Jangan Isytihar Merdeka

Akhbar maya Islamonline.net memetik kata-kata amaran dari para menteri luar Kesatuan Eropah (EU) supaya Kosovo tidak mengisytihar merdeka dari Serbia secara unilateral, sebaik sahaja parti PDK pimpinan Hashim Thaci memenangi pilihanraya.

Parti mendapat 34 peratus undi mengalahkan parti kerajaan dahulu, LDK yang mendapat 22 peratus undi.

Kosovo tidak boleh merdeka dengan ‘tidak terurus’ kerana pihak Serbia dan Russia menentang keras kemerdekaan Kosovo. Kononnya Kosovo mesti mendapat sokongan pihak EU terlebih dahulu.

Kita percaya pihak EU sendiri sebenarnya tidak mahu membenarkan Kosovo merdeka, kerana dengan merdekanya Kosovo bererti akan wujudlah sebuah Negara umat Islam di benua Eropah.

Ini hanyalah suatu ulangan sejarah selepas peristiwa yang dihadapi oleh umat Islam di Bosnia Herzegovina pada tahun 1990’an dahulu. Ketika itu, pihak Eropah pun tidak mahu Bosnia merdeka sebagai sebuah Negara umat Islam. Pihak barat membiarkan sahaja umat Islam Bosnia diganasi oleh pihak Serbia sehingga beribu-ribu umat Islam Bosnia menjadi korban dan pelarian.

Bosnia dibiarkan menjerit dan berdarah dan seterusnya mati di tengah-tengah benua yang kononnya memperjuangan hak asasi manusia.

Hanya setelah negara-negara umat Islam, termasuk Iran, memberikan bantuan kepada Bosnia dari segi kewangan, senjata dan diplomatic sehingga hampir-hampir menghancurkan pihak Serbia, barulah Eropah dan Amerika beriya-iya membantu Bosnia.

Itu pun sebenarnya bukanlah ingin membantu Bosnia sangat, tetapi hanyalah semata-mata untuk menyelamatkan pihak Serbia daripada ditumpaskan secara total oleh umat Islam Bosnia.

Kita tunggu dan lihat apa lagi permainan pihak EU, Amerika dan kuncu-kuncu mereka dalam kes Kosovo ini.

Sabtu, 17 November 2007

Pulut Kuning



Setiap kali diadakan majlis kesyukuran, tidak kurang pula orang yang menghidangkan pulut kuning.

Makan pula dengan kari,..em sedapnya...

Kuning Rinduku





Di suatu hari
bernama Sabtu
setelah fajar
menyinsing
kulihat kuning
di ufuk timur

Terkenang di masa dulu
sebuah kisah
nan baru lalu
menjadi sejarah

Di hari itu
rinduku
jadi kuning
kerna inginkan
suatu perubahan.

Kompang Lancang Kuning

Lancang Kuning Sebuah Lagu

Jumaat, 16 November 2007

Kuning Bunga Crocus dan Daffodil




Dua jenis bunga yang subur tumbuh di negara hawa sederhana yang berwarna kuning ialah bunga crocus dan daffodil.

Sungguh cantik dan menarik hati sesiapa sahaja yang tahu menilai kecantikan bunga.

Kuning Masak Lomak Cili Api



Bagi masyarakat Malaysia, terutama mereka yang berasal dari Negri Sembilan, masakan lemak menggunakan santan kelapa serta kunyit amat popular.

Masakan yang saya maksudkan itu ialah masak lemak cili api.

Kuning Mangga dan Pisang





Tidak kira sama ada kaum Melayu, China atau India; semua suka makan mangga dan pisang.

Lihat betapa menarik dan menyelerakan buah mangga dan pisang yang berwarna kuning. Cantik dan membuka selera

Kuning Roti Jala



Tidak syak lagi roti jala menjadi juadah kegemaran masyarakat Malaysia.

Warnanya yang kuning menambahkan lagi seri dan selera bagi sesiapa sahaja yang melihatnya.

Em, yum, yum, yummii...!!

Kuning Kunyit




Kunyit adalah satu tumbuhan yang tidak asing lagi bagi masyarakat Melayu, terutama sekali di kalangan kaum ibu serta tukang masak.

Banyak masakan yang memerlukan kunyit bagi menambah kelazatan makanan.

Minuman asam kunyit pun ada juga!

Iklan Yellow Pages



Satu lagi jenama brand yang terkenal yang menggunakan warna kuning ialah Yellow Pages.

Sesiapa sahaja yang bergiat dalam perniagaan, atau mana-mana pelanggan yang ingin mencari nombor telefon bagi syarikat yang menjual atau menawarkan khidmat tertentu akan membuka halaman kuning bagi mencari nombor telefon syarikat berkenaan.

Memang sesuai sekali digunakan warna kuning.

Iklan Digi Warna Tema Kuning




Iklan yang terkenal di tv ialah iklan maskot Digi kerana ia menggunakan warna kuning, iaitu warna brand bagi Digi.

Ini pun menarik kerana ia menggunakan warna kunig!

Bunga Daisy Kuning



Lihatlah kecantikan bunga daisy yang berwarna kuning.

Cantik, bukan?

Burung Bulu Kuning



Sekali sekala apabila terpandang burung yang berwarna kuning di dada, tentu kita tertanya-tanya burung apakah ini?

Tembikai Kuning



Selepas menjamu selera dengan nasi minyak yang berwarna kuning, tetamu dihidangkan pula dengan buah tembikai kuning.

Aduh, lazatnya tembikai kuning!

Kuning Jamuan Itu



Sambung cerita kuning lagi.

Masyarakat Melayu terkenal dengan kemesraan melayan tetamu dan mengadakan jamuan.

Ketika orang bercerita tentang warna kuning, tentu kita tidak akan terlepas pandang nasi minyak yang dihidang dalam jamuan warnanya kuning!

Bila Senja Berlabuh



Sejak kebelakangan ini orang sering membicarakan warna kuning.

Saya pun merasa begitu suka kepada warna kuning ketika ini. Masyarakat Melayu memang tidak asing lagi dengan warna kuning. Lihat saja suasana kenduri kahwin! Tidak dapat tidak warna kuning menjadi warna yang paling digemari.

Seorang wanita yang memakai tudung berwarna kuning tentunya menarik hati sesiapa yang memandang

Untuk posting kali ini saya mengajak pembaca budiman untuk sama-sama menikmati keindahan warna kuning ketika senja.

Menarik, bukan?

Iklan Kem Kuning - Masa Untuk Berubah?

Khamis, 15 November 2007

Rabu, 14 November 2007

5A dan handphone

"Kalau Imah dapat 5A, ayah akan belikan handphone."

"Betulkah nak belikan handphone untuk Imah?"

"Yakinkah boleh dapat 5A?"

"Insya Allah."

----- &&&&&&& -----

"Berapa A Imah dapat?"

"5A. Oh ya, handphone yang paling rendah harganya ialah RM190.00.."

"Yalah..., faham...."

----- $$$$$$$ -----

Selasa, 13 November 2007

Alija Izetbegovic dalam Kenangan (Tekbir!)

Kisah Rumah Terbuka

Masa: Beberapa hari selepas hari raya
Lokasi: Di sebuah rumah di sebuah taman perumahan

"Assalamu'alaikum, puan. Selamat Hari Raya. Encik Faris ada?"
"Alakumsalam. Selamat Hari Raya. Encik Faris tak ada dia di rumah kedua. Jemputlah masuk."
"Encik Faris jemput kami datang rumah dia. Ada jamuan."
"Oh, open house hari ini rumah kedua. Besuk rumah ini. Jemputlah datang esuk, ya?"
"Err.. ye, ya, baiklah. Kami ke sana dululah..."

Rindu Padamu

Gurindam semalam
menghias rentak
kasih dua jiwa
merdu
di hati kita

Hujan di subuh sunyi
membasuh luka
pedih
ngilu
pilu
dan sendu

Aduhai kekasih
rindu ini
hanya padamu
namun
dikau masih belum
sedia menerima.

Isnin, 22 Oktober 2007

Rindu Musim Derita

Biar berlalu
sendu semalam
kau masih
dalam ingatan
segar mekar

Sesudah berlalu
musim bunga
aku masih menanti
kembang mekar
sekuntum mewangi

Aduhai kekasih
tiba kini
rindu musim derita
diriku membeku
pilu dan ngilu.

Isnin, 15 Oktober 2007

Sabtu, 13 Oktober 2007

Khamis, 11 Oktober 2007

Amelina & Sheeda - Secangkir Madu Merah

SALAM IDIFITRI

Tarikh: 27 Ramadhan 1428
Lokasi: 3 buah rumah dan sebuah kereta
Situasi: "Menguruskan Konflik"

Rumah 1
-------
"Abang, nanti balik kampung Ani dulu ye."
"Insya Allah. Kita akan balik beraya.

Rumah 2
-------
"Abang, kenapa balik kampung Kak Ani dulu? Kan abang janji tahun ini balik rumah mak Milah?"
"Insya Allah. Kita akan balik beraya tahun ini."

Rumah 3
-------
"Abang, tahun ini bukan kampung Kak Ani atau kampung Kak Milah. Tahun ini giliran kampung Anis, kan bang?"
"Insya Allah. Tahun ini kita akan beraya di kampung."

Kereta
-------
"Isteri-isteri abang tak kisah ke, tahun ini abang datang beraya ke kampung Ika?"
"Insya Allah. Semoga Allah permudahkan..."

Nota: SELAMAT HARI RAYA IDILFITRI. SALAH DAN SILAP HARAP MAAFKAN.

Rabu, 10 Oktober 2007

SIAKAP KUKUS LIMAU



Bahan-Bahan
1 ekor ikan siakap saiz sederhana
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
4 cm halia, dihiris nipis
3 ulas kecil bawang putih, dihiris nipis
1 ulas bawang , dipotong-potong
½ biji lada Mexico
1 sudu besar jus lemon
gula dan garam secukup rasa


Cara Memasak
1. Lumurkan gula dan garam ke seluruh ikan.
2. Masukkan ikan ke dalam pinggan atau loyang pengukus. Masukkan bahan yang dihiris(halia, bawang putih, bawang besar, dan bawang Mexico).
3. Tuangkan sos tiram, sos cili dan sos tomato. Masak air sehingga mendidih.
4. Kukus selama 10 minit.
5. Masukkan jus lemon.

Boleh juga digunakan limau nipis yang dipotong-potong sebagai ganti kepada jus lemon, dan juga tambah serai, daun limau purut, ketumbar dan lengkuas.

Selamat mencuba.

S Jibeng - Musafir Di Aidil Fitri

Rindu akhir di persimpangan waktu

Titis
demi titis
cinta kita
yang rentung
kembali segar
disirami embun

Biarkanlah
kuntuman kasih
diharumi kasturi
dipanas mentari
di siang hari

Aduhai kekasih
kupupuk rindumu
kau hiasi rinduku
semoga subur
di persimpangan waktu.

Selasa, 9 Oktober 2007

Amir Uk - Seksa

Ziana Zain - Kemelut Di Muara Kasih

Deep Purple - Soldier Of Fortune

Whitesnake - Fool for your loving

Styx - Boat On The River

URIAH HEEP JULY MORNING

ABC - The Look Of Love

Duran Duran Come Undone

Madonna La isla bonita

Angela - Ariel RAD (USA) et Candice PASCAL (France)

Nancy Ajram Ya TabTab

NANCY AGRAM - MO'GABA

Nancy Ajram Lawn Eiounak

Nancy Ajram - Ehsas Gedied

Nancy Ajram Enta Eih

Diana Haddad - Ana al insan

Tamer Hosni - Einaya Bithebak

Amir Diab - Amarain

AMiR DIAB - WALA 3ALA BALW

AMiR DIAB "El Allem Alla"

Amir Diab- habibi ya nor el ayn

Metin Şentürk - ALLAH biliyor

Metin Sentürk unutma beni

Metin Şentürk gözler kalbin aynasıdır

Muazzez Ersoy - yâ$âmâ §éßéßîmé

Muazzez ERSOY - ADINI ANMAYACAĞIM

Muazzez Ersoy aska davet olmaz

Muazzez ERSOY-Seven Olmazki-yıl 1982 yeni bir yıldız doğuyor

Muazzez Ersoy - kollarında öleyim başka bir şey istemem

Muazzez Ersoy Bir fincan kahve olsam

Muazzez Ersoy - KADER diyemezsin

Sabtu, 6 Oktober 2007

Boleh berpoligami dengan syarat maklumkan kepada isteri pertama

Setelah lama berdebat secara akademik dan banyak pendedahan sensasi, barulah mahkamah tertinggi Indonesia memutuskan untuk mempertahankan hak orang lelaki mempunyai berbilang isteri.

Walau bagaimana pun Mohamad Insa, peniaga dari Jakarta yang membawa kes itu ke mahkamah semalam menyatakan rasa tidak puas hati kerana mahkamah mensyaratkan suami perlu memaklumkan hasrat berpoligami kepada isteri pertama.

“Dalam Islam mana ada syarat isteri pertama mesti setuju, atau hanya apabila isteri pertama lumpuh,” kata Encik Insa ketika ditemui di luar Mahkamah Perlembagaan sebaik sahaja selesai pembicaraan. Dia marah kerana saksi utama beliau tidak dipanggil untuk memberikan keterangan. “Saya telah memanggil seorang pakar dan pengamal poligami untuk mempertahankan petisyen saya, tetapi beliau tidak dibenarkan memberi keterangan.”

Encik Insa, yang enggan mendedahkan butiran tentang amalan poligami beliau, berkata antara perkara yang menjadi tumpuan utama beliau ialah hak mewarisi harta pusaka para isteri kedua dan anak-anak mereka.

Walaupun poligami memang amalan yang meluas di negara yang mempunyai majoriti umat Islam itu, amalan itu tidak pernah gagal dari mencetuskan kontroversi.

Seorang pendakwa popular Abdullah “Aa Gym” Gymnastiar telah membangkitkan sentimen di peringkat nasional setahun lalu apabila beliau memperisterikan seorang janda bekas model beranak tiga.

Menjadi pandangan popular di Indonesia bahawa poligami ialah jalan keluar mudah bagi perkahwinan yang tidak bahagia, atau sebagai satu cara suami miang memuaskan nafsu tanpa menceraikan isteri pertama.

Pengkritik Aa Gym melemparkan tuduhan sebegitu terhadap beliau, kononnya beliau hanya tunduk kepada sentimen popular dan meminta simpati dari 95 peratus umat Islam Indonesia.

Aa Gym berhujah dengan membaca ayat-ayat Qur’an yag mengisytiharkan poligami sebagai amalan yang boleh diterima sebagai jalan keluar wajar.

Berita penangkapan mereka yang terlibat dengan poligami mendapat liputan yang meluas, bukan sahaja terhad di dada akhbar tabloid, malah dalam akhbar-akhbar arus perdana. Begitulah keghairahan masyarakat terhadap cerita sensasi berunsur sex di sebalik masyarakat yang begitu bersopan.

Zeni yang berumur 33 tahun berasal dari Sumatera menjadi tajuk utama berita apabila beliau dan Novita, 22 tahun dihukum penjara empat bulan selepas berkahwin, semata-mata kerana dia gagal memaklumkan perkahwinan itu kepada isteri pertama Zeni, Ratna, 29 tahun.

“Kami sudah tidak sefahaman lagi,” katanya mengenai perkahwinannya dengan isteri pertama yang kini mengandungkan anak mereka yang keempat. Ratna pula mendakwa dia tidak nampak apa-apa kecacatan dalam perkahwinan mereka.

Ratna Batara Munti dari Persatuan Keadilan Wanita Indonesia berkata beliau gembira dengan keputusan mahkamah itu kerana keputusan itu mengukuhkan had poligami, tetapi beliau menyeru supaya undang-undang mengenai poligami dihapuskan seluruhnya. “Jika wanita mempunya pilihan, kami tidak mahu langsung poligami; poligami hanya berlaku kerana kami lemah di sudut ekonomi, undang-undang dan hak asasi manusia,” katanya.

oleh
Stephen Fitzpatrick, Koresponden Jakarta - 4 Oktober, 2007
Terjemahan bebas oleh: Imran Yusuf

Jumaat, 5 Oktober 2007

Berita Tentang Peserta Penerbangan Angkasalepas Dari Malaysia


Apabila membaca berita dan melihat publisiti yang diberikan kepada peserta penerbangan angkasalepas oleh media cetak dan eletronik tempatan, kita merasa gembira dan bangga.

Apa tidaknya, negara kita antara negara umat Islam yang banyak kita dahulu yang menghantar 'angkasawan negara' menyertai pasukan Expedition 16, gabungan NASA, Agensi Angkasalepas Eropah (ESA) dan Agensi Angkasalepas Persekutuan Russia (FSA).

Namun apabila menatap laman web rasmi NASA, peserta Exepedition 16 dari Malaysia hanya dipanggil peserta penerbangan angkasalepas (Spaceflight Participant), bukan Angkasawan, hati terasa sedih bercampur malu.

Tidak percaya? Silalah baca di SINI.

Selasa, 2 Oktober 2007

Senjata Polis Peranchis





Senjata jenis Manurhin P-73 dan P-93 ialah senjata ringan yang digunakan secara meluas oleh anggota polis Peranchis.

Senjata Pegawai Tentera Jerman




Pistol Walther P-38 ini digunakan oleh pegawai tentera Nazi Jerman semasa Perang Dunia Kedua.

Ketika itu pistol yang digunakan Jerman memang lebih superior dari pistol buatan Amerika dan yang dibuat oleh Britain

Sabtu, 29 September 2007

Mengharamkan Poligami Memang Tidak Logik

Budaya poligami di Amerika Syarikat menjadi topik perbincangan hangat apabila Warren Jeffs, ketua kumpulan Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (FLDS), ditangkap serta dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan bersubahat melakukan pencabulan ke atas wanita bawah umur.

Wala pun ada undang-undang mengharamkan poligami, amalan ini berleluasa bukan sahaja di negeri Utah, tetapi juga di Arizona dan daerah lain di Barat Daya Amerika Syarikat. Amalan poligami sudah menjadi rahsia umum.

Saya bukanlah ahli FLDS atau mana-mana kumpulan pecahannya, tetapi saya yakin isu poligami ini terlalu digembar-gemburkan dari yang sepatutnya.

Undang-undang anti-poligami memang berguna bagi mengelakkan para suami menyimpan keluarga rahsia serta penderaan anak isteri. Banyak pihak mengatakan para pengamal poligami merosakkan masyarakat serta sistem kebajikan negara.

Namun hakikatnya penderaan kanak-kanak dan isteri dilarang di sisi undang-undang, seperti juga menggelapkan wang kebajikan. Tetapi jika undang-undang sudah wujud bagi memerangi gejala penderaan, kenapa pula poligami masih dianggap salah?

Ada pihak berpendapat menghalalkan poligami bererti membenarkan penderaan tersembunyi terhadap wanita. Tetapi saya kurang yakin dengan hujah ini.

Tidak mungkin wanita waras dan rasional tidak mampu berfikir sama ada hendak menerima atau menolak lamaran lelaki yang sudah beristeri!

Apa bezanya poligami di Amerika berbeza dari amalan ugama lain? Mungkinkah poligami membawa padah yang lebih teruk daripada perselisihan pendapat dalam keluarga?

Walau pun FLDS mengharamkan amalan poligami pada tahun 1890’an, tetapi masih terdapat pecahan kumpulan itu yang terus mengamalkannya. Mereka percaya amalan tersebut adalah sebahagian dari hidup beragama dan penting untuk mendapat ganjaran syurga.

Jadi apabila wanita berumur 18 tahun ingin menjadi isteri kedua kepada seorang lelaki lain, kenapa masih dianggap melanggar undang-undang?

Sungguh pun dulu ramai pengamal poligami diseret ke mahkamah, tetapi sekarang jumlah itu sudah berkurangan. Amalan itu masih dilakukan secara bersembunyi. Walau pun ada ancaman pendakwaan di mahkamah, sedikit sekali pengamal yang diseret di mahkamah.

Pada tahun 1998, Gabenor negeri Utah, Amerika Syarikat, Mike Levitt berkata walau pun dia tidak menggalakkan amalan poligami, negeri itu perlu menumpukan perhatian kepada isu-isu yang lebih besar. Jika begini keadaannya, kenapa pula kita membiarkan begitu banyak keluarga menjalani kehidupan secara rahsia?

Saya berpendapat isu dan konsep amalan poligami ini kabur dan aneh, tetapi dalam era kita meluaskan konsep perkahwinan bagi memasukkan perkahwinan ortodoks terdahulu, kenapa pula kita tidak mengambil-kira amalan poligami (untuk dimasukkan juga)?

Nampaknya alasan yang digunakan bagi menghalang perkahwinan antara pasangan berlainan bangsa, digunakan juga bagi menghalang poligami.

Memang telah jelas kepada kita, amalan poligami akan tetap berlaku walau pun ada undang-undang yang menghalangnya, sedangkan undang-undang yang lemah itu tidak pernah dinilai semula secara kritis.

Di zaman sekarang kita perlu mengikut peredaran zaman dan setiap orang perlu diberi kebebasan untuk memilih cara hidup dan cara berkeluarga yang individu itu mahu.

Saya mungkin tidak akan mengamalkan poligami, tetapi pada saya, menghalang amalan poligami itu sebenarnya tidak logik dan tidak dapat diterima akal yang sihat.

oleh Teresa Cambria - 09-25-2007
Tajuk asal: Polygamy illegality illogical
Terjemahan bebas oleh:Imran Yusuf

Ahad, 23 September 2007

Rindu Kasih Ini

Rindu sayang
rindu sepenuh hati

Rindu kasih
balada perasaan ini

Rindu cinta
mainan di kala sunyi

Rindu yang berbunga
sekuntum kembang di taman

Rindu mengharum
wangi sepanjang malam.

Menjelang Syawal



Apabila tiba musim perayaan, ramailah warga kota dan warga negara yang kembali ke kampung halaman.

Semua jalan raya dan lebuh raya akan sesak.

Ketika ini juga pihak berwajib menjalan Ops Sikap yang entah keberapa kali. Sepanjang masa operasi itulah hati kita pilu membaca berita kematian di jalanan.

Sepatutnya masa perayaan ialah masa bergembira bertemu ayah bonda dan sanak saudara.

Tetapi ramai juga yang berduka kerana ada ahli keluarga dan rakan taulan yang menjadi korban kemalangan.

Bilakah keadaan ini akan berakhir?

Fujimori kembali ke Peru

Bekas presiden Peru (1990-2000), Alberto Fujimori kembali ke Peru setelah beberapa lama berada di Chile.

Bekas pemimpin Peru yang berusia 69 tahun itu bukan kembali sebagai seorang wira, tetapi untuk diseret ke mahkamah bagi menghadapi tuduhan rasuah dan pembunuhan menggunakan skuad pembunuh upahan.

Semasa berkuasa di negara Amerika Latin itu, bekas ketua kerajaan yang berketurunan pendatang dari Jepun ke Peru itu mendapat perlindungan politik di Jepun setelah dia lari dari Peru dan meletakkan jawatan presiden negara itu hanya melalui surat yang dihantar melalui fax.

Bagaimana pun, pada tahun 2005 beliau mendarat di Chile dengan sebuah kapal terbang kecil. Ramai yang terperanjat apabila dia mendedahkan hasratnya ingin bertanding dalam pilihanraya presiden Peru tahun 2006, sedangkan Kongres Peru telah mengharamkan dia aktif dalam politik sehingga tahun 2011.

Apakah kesudahan nasib Fujimori apabila dihadapkan ke mahkamah?

Selasa, 18 September 2007

Rindu kini

Rindu dan kasih
bersemi lagi

Rindu dan sayang
mainan cinta

Rindu dan perpisahan
mainan rasa

Rindu dan sayu
adat berkasih

Rindu kini
baru mengharum.

Kini Perancis Pula

Selepas beberapa lama Amerika mengugut akan menyerang Iran, kini tiba giliran Perancis pula.

Mungkinkah kerana ugutan Amerika dilihat semakin tidak berkesan menyekat kemaraan Iran dalam isu nuklear Iran, maka sekutunya dari Eropah mengambil tugas diplomasi ugut-mengugut itu?

Kita yakin Iran tidak mengambil mudah perkara ini kerana isu nuklear boleh menaikkan imej negara itu di mata dunia atau boleh juga mengheret negara Asia Barat itu ke dalam kancah perang.

Selamat Menyambut Ramadhan




Selamat menyambut kedatangan bulan yang mulia; penghulu segala bulan.

Semoga dapat menambah pahala dengan amal salih dan memperbaiki diri.

Isnin, 17 September 2007

Rindu Musim Lalu

Rindu itu
rindu musim lalu

Rindu berlalu
kasih di hati

Rindu berdebu
sayang menyendiri

Rindu ini
selalu diratapi

Rindu musim lalu
masih di sini.

Ahad, 16 September 2007

Rindu Semusim

Rindu kelmarin
rindu semusim

Rindu semalam
berlalu pergi

Rindu kini
mekar lagi

Rindu kembali
bersemi kini

Rindu padamu
sepenuh hati.

Ruang Rindu

Selama merindu
selagi berpadu
sayang dikirim
di angin lalu

Ruang yang sempit ini
masihkah sempat
bunga kasih
mekar mengharum?

Aduhai kekasih
sudahkah kau fahami
lagu rindu hatiku
atau kau sengaja
membiarkannya
berlalu?

Sabtu, 15 September 2007

Cara mengahwini isteri kedua

Tahun lepas, setelah beberapa bulan cuba mengamalkan cara hidup mengikut panduan Kitab Bible, saya membuat keputusan berpoligami.

Ketika itu barulah saya tahu rupa-rupanya poligami merupakan satu dari ajaran utama Kitab Old Testament (Kitab Perjanjian Lama).

Walau pun bukan menjadi topik yang biasa dibincangkan, poligami telah diterima secara total di zaman turunnya ajaran agama samawi. Malah dalam Kitab Old Testament ada diceritakan tentang kisah Nabi Yaakob, Nabi Daud dan Nabi Sulaiman mengamalkan poligami. Tetapi di zaman mutakhir, poligami tidak berapa disukai masyarakat.

Saya pernah terbaca kisah Warren Jeffs, ketua kumpulan mazhab Mormon yang dikatakan mempunyai tujuh puluh orang isteri. Beliau diseret ke mahkamah atas tuduhan “bersubahat mencabul wanita, kerana mengatur perkahwinan antara lelaki tua dengan wanita bawah umur.”

Walau pun saya tidak pernah bertemu dengan Encik Jeffs sepanjang tahun saya mengamalkan cara hidup mengikut panduan Kitab Bible itu, saya sempat mengkaji tentang proses dan amalan poligami zaman moden.

Saya terkejut apabila menjumpai sebuah gerakan Yahudi bergelar Askhenazi yang bersikap pro-poligami. Gerakan ini mengharamkan poligami secara resminya pada kurun Masehi kesebelas melalui fatwa Rabbi (ulama agama Yahudi) terkenal, Gershom ben Judah.

Masih wujud sebilangan kecil orang Yahudi ortodoks yang ingin menghidupkan semula amalan lama itu. Menurut mereka, pada masa itu amalan poligami diharamkan bukan atas alasan masalah moral, tetapi demi menjaga maslahat umum -- kerana orang Yahudi tidak mahu puak Kristian cemburu melihat kebahagiaan rumah tangga orang yang berpoligami.

Saya berpeluang bertemu seorang pengamal poligami beragama Kristian. Saya katakan kepadanya, beristeri ramai adalah suatu konsep menarik, tetapi bagaimana saya hendak meyakinkan isteri pertama saya, Julie, supaya membenarkan saya beristeri lagi?

Beliau mencadangkan saya guna teknik ‘pukulan pre-emptive.’ Beliau kata saya perlu mencari bakal isteri kedua dan bernikah dengannya. Selepas balik dari berbulan madu dengan isteri kedua barulah saya memberitahu Julie.

Wah, itu suatu tindakan bersifat a fait accompli! Bukankah perkahwinan saya dengan Julie lebih mudah diselamatkan andainya saya berlembut dan meminta kebenarannya terlebih dahulu. Hmmm. Cadangan ini sama baiknya ketika ayah menghadiahkan emak alat pengesan asap di hari ulangtahun perkahwinan mereka.

Saya kata, bukankah cara sedemikian itu adalah strategi pukul curi dan menyalahi peraturan Kitab Bible? Beliau menjawab “tentu lebih zalim jika awak buat Julie risau bertahun-tahun lamanya, semata-mata memikirkan awak akan beristeri lagi.”

Dia tanya saya, sudahkah saya mempunyai calon isteri kedua? Saya jawab, sudah ada, iaitu pengasuh anak saya yang cantik itu. (Julie sudah bersetuju saya mengadakan hubungan sulit dengan pengasuh kami itu. Itu pun sebab dia memang sudah tahu wanita itu memang tidak berminat langsung dengan saya!!).

Pengamal poligami itu berpendapat itu satu idea bagus. Malah katanya, saya sudah ada hujah baik untuk memberitahu Julie – kami tidak perlu membayar gaji pengasuh lagi.

Bukan sahaja saya tidak menghiraukan nasihat beliau, malah saya meminta kebenaran Julie untuk beristeri lagi. Seperti yang saya jangkakan, Julie menolak mentah-mentah permintaan saya itu.

Akhirnya ‘terpaksalah’ saya meneruskan kehidupan dengan seorang isteri!

Walau bagaimana pun, yang peliknya Julie mulai dapat menerima amalan poligami. Dia juga telah menjadi peminat setia siri drama TV HBO, Big Love, dan sudah dapat menerima amalan poligami itu sesuai bagi sesetengah keluarga kerana para isteri mendapat sokongan moral dari madu mereka. Mereka tidak perlu pengasuh anak, kerana para isteri dapat bekerjasama menjaga anak-anak mereka sesama mereka.

Kata Julie, “Watak Chloe dalam siri Big Love itu baik dan beliau juga pandai membaiki berbagai peralatan. Jika suami kita jenis pemalas atau tidak tahu membaiki apa-apa peralatan rumah (kata-kata ini seperti memperli saya), maka madu kita seperti Chloe inilah yang dapat menolong kita!”

Julie juga berpendapat undang-undang patut digubal bagi membenarkan amalan poligami, dengan syarat semua pihak yang terlibat bersetuju.

Walau bagaimana pun, beliau masih belum dapat menerima poligami dalam perkahwinannya sendiri.

Oleh: A. J. Jacobs
Sumber: The Huntingdon Post 14 Sep 2007
Terjemahan bebas oleh: Imran Yusuf
Buku A.J Jacobs berjudul “The Year of Living Biblically” akan diterbitkan pada bulan Oktober 2007.

Sedetik rindu

Rindu semalam
dan kasih kelmarin
menjadi satu realiti
dalam sepi malam
dan hening dinihari

Aduhai kekasih
izinkan kubentangkan
lukisan hati
di kanvasmu
agar hari esuk
lebih indah
dari kelmarin.

Jumaat, 14 September 2007

Rindu satu penilaian semula

Rindu ini
simfoni hati
yang lara
dan dukacita

Kenapa semalam
aku masih mencari
sebuah
lagu merdu
seni kekasih?

Adakah kau
masih inginkan
rindu ini
dinilai kembali?

Atau
kau sengajakan begitu
agar aku jadi
lebih kasih padamu?

Khamis, 13 September 2007

Rindu di muara kasih?

Kelmarin
telah berlalu
secebis keindahan
tapi mungkinkah
ia hanya fatamorgana?

Semalam
simfoni ini
mengalir lesu
di sungai
hatimu

Aduhai
akan sampaikah
rindu ini
di muara
kasihmu?

Simfoni Rindu

Aduhai
setelah semusim
dikau pergi
rindu ini
kian mengharum

Kekasih
biarpun tiada
iringan merdu
namun
rindu diutus
di angin lalu

Izinkanlah
bunga ini
berkembang
di sudut
hatimu.

Isnin, 10 September 2007

Rindu dendam

Kelmarin
nan sayu

Semalam
nan sebak

Kini
nan mengharum

Rindu
dan dendam
aduhai.

Rindu tak terduga

Pilu
nan kelmarin
ngilu
menusuk

Kasih
nan semalam
mekar
mengharum

Aduhai
rindu kini
sebak
tak terduga.

Rindu yang tak bertepi

Semalam
rindu ini
selaut samudera
yang tak bertepi

Kini
kasih ini
segunung harap
yang tak terdaki

Aduhai
sayangku
kasihanilah
diri yang
menyayangmu.

Ahad, 9 September 2007

Potensi Mobile Internet Kepada Penulis

Untuk mendapatkan bayangan mengenai potensi mobile internet, kita hanya perlu melihat perkembangan kegunaan handphone di Jepun.

Di ‘negara matahari terbit’ itu handphone digunakan untuk mendengar muzik, kamera, keahlian dan kad loyalty, buku panduan, peta, membeli tiket, jam, juga mendapat berita dan untuk akses pangkalan data koporat.

Beberapa tahun lagi handphone juga akan digunakan sebagai tiket keretapi dan bas, kad kredit, anak kunci dan juga alat pengenalan atau identifikasi.

Mobile book juga akan dapat berkembang seiring dengan perkembangan handphone ini. Ini sesuatu yang baik bagi penulis dan penerbit buku, kerana penulis dan penerbit akan dapat menambahkan pelanggan secara mendadak dan bererti menambahkan pendapatan dari segi royalti.

Buku Mobile

Pada 15 Ogos 2007, HarperCollins, penerbit buku yang terkemuka di New York mengumumkan 14 judul baru buku terbitannya akan dapat dibeli melalui i-Phone.

Ini satu lagi perkembangan baru yang bakal memberi manafaat kepada penulis dan penerbit, kerana ia membuka peluang baru serta padang permainan baru dalam dunia penerbitan dan harta intelektual.

Untuk mengetahui selanjutnya sila baca di sini.

Rindu Semalam

Ini kisah ringkas seorang pengamal poligami yang beristeri dua.

Dia berkata kepada isteri tua beliau, "Kanda sayang padamu."

Kepada isteri muda dia kata, "I love you, dear."

Kepada bakal isteri ketiga dia kata, "Saya sudah kehabisan modal untuk guna dialog dari cerita P. Ramlee. Tetapi saya tetap akan mengambil awak sebagai isteri saya."

Sabtu, 8 September 2007

Rindu yang mengharum

Semalam rindu datang
mengharum di persada
hati yang kelmarin luka
kembali mekar berbunga

Namun
mungkinkah kau
sedia menerima
bunga ini tumbuh?

Aduhai kekasih
mari ke mari
izinkan kasihku
berkembang
di taman hatimu

Serba salah pengamal poligami

Seorang teman mengakui antara perkara yang paling tidak selesa yang beliau hadapi ialah perasaan serba-salah ketika berada di rumah salah seorang isterinya.

"Ketika saya berada di rumah isteri muda, saya teringat kepada anak-anak saya dengan isteri tua. Apabila berada di rumah isteri tua, saya teringat pula kepada anak-anak saya dengan isteri muda."

"Apa awak buat bagi menghilangkan perasaan tidak selesa itu?"

"Saya tidak buat apa-apa, tetapi saya lalui dan harungi sahaja perasaan itu."

"Mungkinkah akan hilang perasaan tidak selesa itu?"

"Saya rasa perasaan itu akan hilang hanya apabila salah seorang dari mereka meninggal dunia. Atau pun saya sendiri yang meninggal dunia."

ENTAH MENGAPA

Begitu kejamnya dikau
belumkah memadai
dikau melukaiku?
Kasihanilah aku

Mengapa
duhai sayang
begitu mudah
kau menyakitiku?

Mungkinkah
aku masih menerimamu
kerana kau sudah menjadi
sebahagian dari diriku?

Dan mengapakah
aku masih boleh
menerima
kau menyiksaku?

Rabu, 5 September 2007

Rindu Yang Berdebu

Rindu semalam
penuh berdebu
terhadang cahaya
tiada gemilang

Duka yang direntasi
melalui desa semalam
tiada jua hilang
dari ingatan

Apabila kasih bermula
bunga kembali mengharum
semua yang indah
akan dirasa.

(West Port - 4 Sept 2007)

Selasa, 4 September 2007

"Demi Kasih ini " Buku Indah



Saya sedang membaca novel ini ketika ini.

Ceritanya bagus, tetapi sedih. Saya percaya ramai pembaca wanita telah menitiskan banyak air mata ketika dan selepas membacanya.

Sejambak bunga ros untuk pengarangnya sebagai tanda ucapan tahniah dan setinggi-tinggi terima kasih yang tidak terhingga.

Ahad, 2 September 2007

Ah Sungguhkah Kak Nik Saye?

Oh Kak Nik
ambo suka ko demo
comel lo'te
halus manis budi demo
pandai sengokti
kecek dengan oghe tua

Masak lauk po pandai
buat kuih po sedap belako
ambo dok ingat ko demo
wahai Kak Nik hak ambo saye

Tapi gak Kak Nik
Ah sungguh ko demo
suka jugok ko ambo
ghoyat lah Kak Nik
ambo nak tahu jugok...

Rindu Bayangan

Demikian sudahnya
di persimpangan ini
penantianku rentung
merintis rimba kasih
meniti masakini

Rindu di gelap malam
siang dilanggani bulan
bintang di langit pekat
awan kelabu
menutupi cahaya

Ah cinta
mungkinkah aku dan dikau
bersama bayangan
mendambakan kisah duka
bila tebu telah berbunga?

Sabtu, 1 September 2007

Selamat Ulangtahun Ke-50 Merdeka



Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Selamat menyambut merdeka yang ke-50.

Jumaat, 31 Ogos 2007

Presiden Iran mahu hadkan poligami

Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad pada berkata beliau suka poligami dihadkan di Iran.

“Sepatutnya ada had yang jelas dalam hal poligami,” kata beliau ketika menjawab pertanyaan mengenai poligami di Iran oleh stesen television kebangsaan.

Di bawah undang-undang Islam, Sigeh (istilah tempatan bagi poligami) dibenarkan dan lelaki Islam dibolehkan beristeri empat serentak, walau pun tidak ramai yang berbuat demikian.

“Bagi orang lelaki Iran, seorang isteri sudah memadai,” kata beliau sambil tersenyum semasa difilemkan oleh stesen television kebangsaan.

Beliau membayangkan oleh kerena keadaan ekonomi yang menurun, majoriti orang lelaki sudah tidak mampu menampung perbelanjaan isteri yang lebih dari seorang.

Ramai aktivis yang memperjuangkan hak-hak wanita mengatakan Siqeh adalah satu bentuk pelacuran, tetapi para ulama Islam berhujah dengan memberi contoh janda yang tidak berpendapatan akan lebih dihormati di kalangan masyarakat Iran sebagai isteri kedua, dan bukan sebagai ibu tunggal.

“Wanita mempunyai kedudukan mulia dalam masyarakat kita dan harus selalu dihormati. Tetapi keputusan muktamad dalam isu Siqeh bukanlah dalam bidang kuasa kerajaan, tetapi dalam bidang kuasa pihak kehakiman,” kata Ahmadinejad.

Walau pun ramai yang mengutuk amalan poligami, tetapi warga Iran yang berfikiran moden dan berpandangan Barat masih mengamalkan Siqeh, kerana wanita dan lelaki Iran dibenarkan tinggal bersama hanya apabila mendapat surat nikah atau sijil Siqeh.

Meredah Samudera Rindu

Setelah berlalu
kisah semalam
aku masih di sini
diam membisu

Kini laut kasih
kembali bergelora
ombak derita
menggulung
ke pantai sayu

Aduhai
mungkinkah akan
kembali tenang
samudera rindu?

Rabu, 29 Ogos 2007

Presiden Turki yang ke-11

Puak sekular yang berkuasa selama 84 tahun di Turki berjaya ditumpaskan oleh puak pro-Islam apabila Abdullah Gul dari parti AKP memenangi pilihanraya presiden Negara itu, pada hari Selasa, 27 Ogos, 2007.

Dengan terpilihnya Gul menjadi Presiden Turki Ke-11, cengkaman Tentera Turki terhadap politik Negara itu juga menjadi semakin lebur. Pihak tentera yang amat tidak senang dengan puak Islam begitu ketara apabila tiada seorang pun daripada ketua-ketua turus angkatan tentera hadir di majlis perlantikan Gul di hari yang sama.

Bagaimanakah sebuah negara sekular yang juga bekas Negara pemerintahan Kerajaan Osmaniah akan ditadbir oleh puak Islamis moden?

Mampukah AKP memenuhi aspirasi rakyat Turki dan juga harapan dunia Islam yang tandus dengan kempimpinan sebuah Daulah Islamiah setelah jatuhnya Kerajaan Osmaniah pada tahun 1922?

Sama-samalah kita lihat perkembangan di Turki.

Ahad, 19 Ogos 2007

Rindu Ini

Rindu ini
kubawa
berlari
merentas
daerah kesunyian

Aduhai
biar berlalu
angin malam
lembut
membelai

Aku masih
menanti
semoga bebunga
kembali
mengharum.

TSS - 18.8.2007

Rifle Kalashnikov AK-47



AK-47 rifle tempur bersaiz kaliber 7.62 mm merupakan senjata ringan yang paling popular di dunia. Rifle buatan Soviet ini mula digunakan pada tahun 1949 dan direka oleh Michail Kalashnikov ini juga paling popular di kalangan anggota Mujahiddin Afghanistan menentang tentera Soviet.

Sabtu, 18 Ogos 2007

Kembali Rindu

Bermusim
rindu ini
terpendam
hilang seketika
di bahang mentari

Aduhai
lemas
pesona
tenggelam
di dalam asyik

Kini
rindu kembali
kerna semalam
mimpiku
jadi realiti.

TSS - Sabtu 18.8.2007

Ahad, 5 Ogos 2007

Rindu semalam

(Untuk hati yang hancur)

Demikan jadinya
kelmarin
hati itu telah hancur
berderai
berkecai

Semalam
telah berlalu
namun
di hati
masih ada rindu

Dengarlah
khabar gembira
akan terubat
hati-hati yang hancur
dengan kasih Maha Pencipta.

Sabtu, 4 Ogos 2007

Hatimu yang berduka (Buat F)

Hidup ini
pinjam-pinjaman
harta benda
dan orang tersayang
diri kita pun
bukan
kita punya

Dunia ini
penjara bagi orang mukmin
syurga untuk yang kafir
kita di sini
hanya seketika

Bergembiralah
dengan rahmat Allah
kerna
kita akan kembali
menemuiNya.

Jumaat, 3 Ogos 2007

AKP Turki Menang Besar

Apabila meletus krisis politik Turki akibat kegagalan memilih Presiden, parti memerintah AKP, Parti Keadilan dan Pembangunan, membubarkan parlimen dan menyerahkan semula kuasa kepada rakyat.

Sepatutnya tidak timbul masalah 'tidak cukup quorum' di dalam pemilihan presiden, namun oleh kerana Mahkamah Perlembagaan, yang diketuai oleh seorang hakim yang berfahaman sekular, membatalkan keputusan itu semata-mata kerana sikap dengki khianat dan takut hilang pengaruh.

Di atas keyakinan bahawa mereka akan diterima rakyat dan kerana yakin rakyat menerima mereka, kerajaan Turki di bawah pimpinan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan mengambil keputusan menyerahkah semula mandat kepada rakyat Turki memutuskan 'serba-salah' Quorum 376 itu.

Ternyata tafsiran mereka tidak meleset, dan ternyata AKP masih diterima rakyat, apabila parti itu menerima lebih daripada 46% dari keseluruhan undi. Ini bermakna sekali lagi AKP akan berjaya membentuk kerajaan secara bersendirian tanpa perlu bergabung dengan parti lain.

Selepas keputusan itu, terdengar ura-ura parti pembangkang kedua MHP akan hadir ke parlimen ketika pengundian memilih presiden di parlimen.

Semoga mesej rakyat itu difahami oleh pemimpin serta golongan elit Turki.

Konspirasi cinta

Cinta
adalah setitis airmata
tetapi
kelihatan seperti
sebutir permata

Cinta
adalah suatu konspirasi
perasaan kepada akal
selalu sahaja
akal tertipu

Aduhai
kembalilah
kepada akalmu
agar sejahtera akhirnya.

Assault Rifle M-16



Senjata assault rifle jenis M-16 ini berkaliber saiz 5.56mm merupakan rifle yang tepat dan boleh diharapkan di medan pertempuran. Ia menjadi senjata standard-issue bagi tentera Amerika Syarikat.

Ahad, 29 Julai 2007

Cinta Satu Penilaian Semula

Aduhai
aku terbaring
di persimpangan
rentung
di mamah
semarak rindu

Kusut semusim
belum juga terurai
biarpun sudah
ditimbang-tara
dibilang
di neraca

Cinta ini
perlu
dinilai semula
kerna
tanpa cinta suci
tidak mungkin
dua hati
bersatu.

Ahad, 22 Julai 2007

Rindu kelmarin

Kelmarin berlalu
namun
dalam diriku
masih ada rindu

Kini kufahami
kasih abadi
hanya
untuk Pencipta

Aduhai
kenali diri
dan kenali
pencintamu.

Jumaat, 20 Julai 2007

Kembali Merindui

Baru kelmarin
cinta itu
kembali
menghantui

Semalam
rindu ini
kembali
membara

Aduhai
duka dan lara
kembali
menjelma.

SLR 7.62




SLR ini bersaiz peluru 7.62 mm buatan Inggeris, yang amat tepat dan sangat dipercayai tentera kerana jarang berlaku peluru tersumbat atau tidak boleh diguna.

Walaupun agak berat mengikut standard orang yang kecil susuk susuk tubuhnya, namun pihak tentera di banyak negara amat menggemarinya.

SLR dibekalkan oleh kerajaan kepada tentera darat sekitar tahun 1970-an dan 1980-an.

Senjata Pertempuran Jarak Dekat



Senjata jenis sub-machine gun buatan Inggeris yang menggunakan peluru saiz 9 mm ini merupakan senjata tempur jarak dekat yang amat popular digunakan pada zaman selepas perang dunia kedua sehingga tahun 1980-an.

Reka bentuknya yang simple dan mampu digunakan dengan magazine 34 butir peluru ini merupakan senjata yang efektif bagi pertempuran jarak dekat di era tersebut.

Khamis, 19 Julai 2007

Samudera Rindu

Cinta semalam
membiru
di alunan sayu

Meredah
samudera rindu
berombak pilu

Aduhai
bilakah kan reda
gelora ini?

Isnin, 16 Julai 2007

Ungu Rinduku

Semalaman
menjeruk perasaan
betapa hati ini
merendam
lara

Aduhai
kini
rinduku
padamu
jadi ungu.

Rindu

Duhai
angin malam
sampaikan salamku
pada sidia
katakan padanya
aku masih di sini
menanti

Aduhai
kabus dinihari
belai mukanya
agar dia
teringat padaku.

Ahad, 15 Julai 2007

Cinta Semalam

Aduhai
telah kutinggalkan
persimpangan dilema
yang rentung ini.

Mungkinkah bunga ini
menghasilkan putik
lalu menjadi buah
yang ranum
dan manis?

Ataukah
aku sengaja
dari jauh menonton
dan menelan
segala kepedihan?


~Pencinta@Alang Kelana

Jumaat, 13 Julai 2007

Kasih Abadi

Aduhai
usah biarkan
hatimu disakiti
hanya kerna
kau seorang
kekasih setia
dan sejati

Hidup ini
hanya pinjaman
tiadalah lama
sebentar cuma
dambakan kasihmu
pada Yang Abadi.

~alang kelana@Pencnta~

Selasa, 10 Julai 2007

Bertindak ganas terhadap rakyat sendiri demi memenuhi kehendak barat

Selepas beberapa lama kononnya menahan diri dan setelah gagal meminta seorang ulama terkenal menyerah diri, tentera Pakistan di bawah arahan Musharaf telah menyerbu masuk ke Masjid Merah.

Akibat pertembungan itu beratus-ratus orang terkorban. Walaupun kenyataan rasmi mengatakan 50 orang yang mempertahankan masjid itu mati bersama 8 orang anggota tentera, tetapi jumlah sebenar yang mati adalah lebih daripada 300 orang.

Tanpa menghiraukan kesucian masjid, dan tanpa menghiraukan persaudaraan Islam Musharaf telah sanggup menjadi pembelot dan pengkhianat bangsa, demi memenuhi kehendak barat, kononnya di atas nama memerangi keganasan.

Awas Musharaf, hari awak akan tiba. Ingat apa terjadi kepada Shah Iran pada tahun 1979. Jangan lupa kisah Slobadan Milosevic. Dan yang terbaru kisah Saddam Hussein. Mereka semua pernah menjadi anak emas pihak barat pimpinan Amerika.

Sekarang awak bolehlah bergembira. Tetapi ingatlah, apabila tiba giliran awak, tiada lagi tempat yang awak dapat lari dan Amerika pun tidak akan memberi perlindungan kepada awak.

Ahad, 8 Julai 2007

Wartawan BBC Dibebaskan di Gaza

Setelah diculik dan ditahan selama 114 hari oleh satu kumpulan militia di Gaza, wartawan BBC Alan Jonston akhirnya dibebaskan.

Beberapa akhbar di Britain dan Amerika bersependapat bahawa gerakan Hamas telah berjaya melebarkan pengaruhnya di Semenanjung Gaza.

Selama lebih dua tahun ketika fungsi keselamatan dipegang oleh pihak Fatah pimpinan Mahmoud Abbas, keadaan keselamatan yang tidak menentu berlarutan di Gaza.

Kini setelah Gaza dikuasai sepenuhnya oleh Hamas setelah kumpulan itu menewaskan puak Fatah, Hamas telah menunjukkan kemampuannya menjadi pihak yang berkuasa dan paling berpengaruh di Gaza.

Malah ada yang berpendapat pihak Fatah tidak mampu menjamin keselamatan warga Palestin di Gaza kerana kini telah terbukti Fatah hanya menjadi talibarut kepada musuh Palestin, iaitu regim Israel dan Amerika.

Kita tunggu dan lihat perkembangan selanjutnya di Gaza yang dikuasai Hamas dan di Tebing Barat, iaitu kawasan yang dikuasai puak Fatah.

Poligami Menghantui Kerajaan Indonesia

Kerajaan Indonesia kini mendapat tentangan pemimpin politik dan ulama yang mengamalkan poligami.

Muhammad Insa, seorang usahawan dari Jakarta, telah memfailkan petisyen di Mahkamah Perlembagaan. Beliau sangat marah kerana permohonan beliau untuk berpoligami ditolak oleh Pendaftar Perkahwinan, sedangkan ada yang dibenarkan mempunyai sehingga empat orang isteri.

Undang-Undang Indonesia mengenakan syarat ketat kepada mereka yang ingin berpoligami, seperti memerlukan kebenaran para isteri yang sedia ada, alasan isteri mandul atau mengidap sakit tenat, atau isteri tidak mampu memenuhi keperluan batin suami.

Walau bagaimanpun, beberapa tokoh terkenal tidak mempedulikan sekatan tersebut. Antaranya ialah Timbalan Speaker Parlimen merangkap pemimpin Parti Bintang Pembaharuan Islam, Zaenal Ma’arif, dan ulama berkarisma Abdullah Gymnastiar.

Pengamal poligami berpendapat Al-Qur’an mengharuskan lelaki beristeri sehingga empat orang demi menjauhkan dosa zina. Aa Gym mencetuskan perbahasan hangat apabila beliau menikahi isteri kedua yang juga seorang bekas model.

Aa Gym ialah seorang pendakwah TV dan juga penasihat keluarga Presiden. Sehingga kini mereka telah dihujani rungutan berbagai kumpulan dan pertubuhan wanita.

Ini mendorong Presiden Susilo Bambang Yudhoyono melarang pegawai kerajaan berpoligami, tetapi setakat ini tiada tindakan konkrit diambil terhadap yang terlibat, walaupun mereka terdiri daripada ahli kabinet beliau sendiri.

Bapak Insa tidak berputus asa, beliau telah membawa kes itu ke Mahkamah Perlembagaan dengan bantuan sekumpulan pengamal poligami. Beliau menuntut sekatan poligami dihapuskan kerana ia bercanggah dengan hak beragama.

“Akta Perkahwinan berdasarkan monogami,” kata beliau. “Di Indonesia ada berbagai agama. Undang-undang ini mungkin sesuai bagi agama lain, tetapi tidak sesuai untuk Islam.”


(Terjemahan bebas daripada sumber berita 30 Jun 2007)

Sabtu, 7 Julai 2007

Kenapa Saya Menulis Blog

Berikut ialah jawapan yang telah diberikan apabila ditanya oleh seorang kawan "Mengapa menulis blog?":

"Bila menulis di dalam blog, saya merasa puas kerana tulisan saya dapat dibaca di mana-aman sahaja di planet bumi yang ada sambungan internet, sama ada di Kuala Lumpur atau Kuala Pilah, sama ada di Mekah atau Madinah, sama ada Gelang Patah atau Changloon, sama ada di Bera atau Ludwigshaffen, sama ada di Janda Baik atau di Kg Oh Pasir Akar, sama ada di Kutub Utara atau Kutub Selatan, di Mogadishu atau Khartoum!

Lagi pun kalau orang-orang muda graduan atau adik-adik sekolah menengah bercerita tentang blogging, saya boleh kata: "Pak cik pun ada blog, silalah ke blog pakcik di....bloggerwordpress.com.." "

30 Nov 2007.

Jumaat, 6 Julai 2007

Rinduku Hampir Rentung

Akan kubiarkankah
rindu ini
melemaskan
dan rentung
membakar diri
setelah semalaman
aku mengenangmu
wahai Sudan?

Kau gersang
namun begitu mulia
kau panas membahang
tetapi begitu mengasyikkan
dan kau sentiasa di hatiku.

6.7.2007

Selasa, 3 Julai 2007

Kepupusan Bekalan Minyak Petrol Dan Diesel: Cabaran Dan Harapan

Pengenalan

Industri minyak di zaman moden ini bermula pada tahun 1859 apabila minyak dijumpai di Pennsylvania, Amerika Syarikat. Industri minyak menjadi lebih maju dengan dipacu oleh pembinaan enjin pembakar-dalaman (internal combustion engine), yang menjadi asas kepada industri kereta dan jentera pengangkutan dan jentera-jentera yang lain. Sejak itu pembangunan industri minyak berkembang dengan cepatnya.


Industri Amerika

Oleh kerana minyak yang ada begitu banyak dari bumi Amerika (terutamanya di Texas), Amerika menjadi sebuah negara gergasi industri yang berasaskan besi, iaitu industri jentera berat, industri otomobil, industri senjata, dan lain-lain. Semasa Perang Dunia Kedua, permintaan alat senjata seperti senapang, meriam, peluru berpandu, kapal-kapal perang, kenderaan berat seperti truck dan jeep melambung dan ini mengembang dan memajukan lagi industri besi Amerika. Selepas perang, industri pembinaan dan industri pembinaan pula berkembang. General Motors (GM) menjadi sebuah syarikat otomobil Amerika yang terkemuka di dunia ketika itu.

Banyak syarikat minyak Amerika menjadi syarikat gergasi daripada keuntungan industri minyak lumayan. Antaranya Exxon, Mobil, Texaco. Syarikat minyak gergasi Eropah pula ialah Shell dan BP (British Petroleum).


Negara-Negara Utama Pengeluar Minyak Di Dunia

Mengikut perangkaan tahun 1988, sepuluh negara pengeluar minyak mentah terbesar dunia ialah Soviet Union, Amerika Syarikat, Arab Saudi, Mexico, China, Iraq, UK, Iran, Venezuela dan Canada. Dari segi simpanan minyak pula (crude reserves) pula sepuluh negara teratas ialah Arab Saudi, Iraq, UAE, Iran, Kuwait, Soviet Union, Venezuela, Mexico, Amerika Syarikat dan China.

Pada tahun 2002 sepuluh negara pengeluar minyak mentah terbesar di dunia ialah Amerika Syarikat, Arab Saudi, Russia, Mexico, Iran, China, Norway, Canada, Venezulea dan United Kingdom. Dari segi penggunaan minyak petrol pula, enam negara pungguna utama (consumption) ialah Amerika Syarikat, Canada, United Kingdom, Jepun, Mexico dan China.


OPEC

Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Minyak (OPEC - Organization of Petroleum Exporting Countries) ditubuhkan pada tahun 1960 untuk menjaga kepentingan negara-negara pengeksport minyak petrol. Keahlian OPEC terdiri daripada Iran, Iraq, Kuwait, Arab Saudi, dan Venezuela. Antara tahun 1960 dan 1975 keahlian OPEC bertambah dengan penyertaan Qatar, Indonesia, Libya, UAE, Algeria dan Nigeria. Pada mulanya Ecuador dan Gabon juga ahli OPEC tetapi keluar dari OPEC pada tahun 1992 (Equador) dan 1995 (Gabon). Buat masa ini, OPEC mengeluarkan 40% dari semua keperluan minyak mentah dunia. Semua negara OPEC lebih banyak mengekspot dari mengimport minyak, kecuali Indonesia. Kebanyakan negara-negara bukan OPEC pula lebih banyak mengekspot daripada mengimport minyak.


Syarikat-Syarikat Minyak Terbesar Dunia

Enam syarikat minyak terbesar di dunia ialah ExxonMobil, Shell, BP, Total, ChevronTexaco and ConocoPhillips.

Exxon Mobil dan ChevroTexaco adalah dari Amerika; Shell dari Belanda, manakala BP adalah dari Britain. Total adalah sebuah syarikat Perancis manakala Conoco adalah syarikat China.


Sektor Yang Terlibat

Minyak menjadi sumber tenaga yang berharga murah bagi menggerakkan berbagai sektor kehidupan moden. Antaranya ialah sektor otomobil dan pengangkutan awam, di mana petrol dan diesel menjadi bahanapi bagi kenderaan pengangkutan seperti kapalterbang,keretapi, bas, lori, kapal dan jentera pembinaan. Di sektor pertanian pula diesel digunakan untuk kenderaan pembajak, penuai dan pengangkutan hasil pertanian dari ladang ke pasar dan pasar raya. Juga hasil dari penapisan minyak mentah menghasilkan urea yang menjadi bahan penting di dalam baja dan racun serangga yang digunakan di dalam pertanian.

Tidak dilupakan juga sektor penjanaan kuasa letrik yang menggerakkan industri perkilangan, pengedaran barangan, pembuatan, pejabat, perhotelan, industri pelancungan dan berbagai-bagai lagi.

Tidak syak lagi minyak petrol adalah penggerak tamadun zaman moden ini. Ia menjadi sumber tenaga kepada segenap sektor dan industri. Negara-Negara pengeluar minyak menjadi negara yang kaya raya. Syarikat-Syarikat minyak pula menjadi syarikat gergasi dunia. Sebab itulah minyak petrol juga digelar sebagai emas hitam, kerana membawa kekayaan.


Tanda-Tanda Merosotnya Bekalan Minyak Petrol dan Diesel

Namun di dalam keghairahan mengejar kemajuan hidup di zaman industri moden yang berasaskan minyak petrol sebagai sumber tenaga ini, ramai para-para saintis yang melahirkan kebimbangan akibat kemerosotan pengeluaran minyak nanti. Satu hakikat yang tidak dapat dinafikan ialah minyak petrol adalah hasil bumi, dan setiap hasil bumi akan habis juga akhirnya. Contoh yanag nyata bagi negara kita ialah bijih timah. Di tahun 1960'an dan tahun 1970'an Malaysia merupakan antara pengeluar utama bijih timah di dunia. Sekarang di manakah bijih timah kita. Begitulah ibaratnya kepada hasil minyak mentah ini.

Seawal tahun 1956 lagi, Dr M King Hubbert, salah seorang pakar kajibumi (geologist) yang bertugas dengan Shell telah membuat kajian tentang hasil minyak petrol di Amerika. Beliau menggunakan teknik kajian kaji bumi, berserta matematik dan fizik dan hasil kajian beliau menunjukkan pengeluaran minyak di sesebuah telaga minyak akan mengikut geraf berbentuk loceng (bell curve). Ini bererti pengeluaran minyak akan menjadi semakin banyak sehingga bila 50% daripada minyak dikeluarkan dari telaga minyak, akan mencapai kemuncaknya, dan akan menurun selepas itu. Mengikut kajian itu juga, beliau menjangkakan pengeluaran minyak di Amerika akan mencapai kemuncaknya pada tahun 1970'an.

Apabila kertas kerja kajian tersebut diumumkan, banyak pihak merpertikaikannya, tak kurang juga mencemuh beliau, sehingga ada suara-suara sumbang yang menuduh beliau kurang siuman dan sebagainya. Beliau tetap mempertahankan hasil kajian itu dan tidak berganjak dari pendapat tersebut. Pada tahun 1970, ternyata pendapat beliau tidak meleset, tahun itu berlakunya kemuncak pengeluaran minyak petrol dari bumi Amerika, pada tahun-tahun berikutnya pengeluaran merosot setiap tahun. Tahap kemuncak pengeluaran tersebut dikenali sebagai Hubbert Peak Oil, sempena nama Dr M King Hubbert.

Sekiranya kita buat andaian yang sama, maka tidak dapat tidak kita akan mencapai kesimpulan bahawa telaga minyak di mana-mana pun akan menghadapi nasib yang serupa, iaitu: pengeluaran menaik sehingga memuncak sekitar 50% dari jumlah minyak yang ada di telaga tersebut, kemudian menurun. Ertinya setiap negara pengeluar minyak akan mengharungi Hubbert Peak Oil ini.

Dengan lain perkataan seluruh dunia akan menghadapi kekurangan minyak petrol dan seluruh dunia akan menerima akibatnya dari Hubbert Peak Oil ini.

Satu lagi tanda akan benarnya Hubbert Peak Oil ini, ialah kalau kita lihat sejak dari tahun 1998 sehingga tahun 2005, terdapat sepuluh pergabungan syarikat-syarikat minyak iaitu: BP dan Amoco pada Disember 1998; Amoco dan Arco April 1999; Exxon dan Mobil Disember 1999; Chevron dan Texaco Oktober 2000; Phillips dan Conoco November 2001; Shell membeli Penzoil-Quaker State pada September 2002; Frontier Oil dan Holly Februari 2003; Marathon membeli 40% dari saham Ashland pada Mac 2004; Westport Resources dan Kerr-McGee April 2004; ChevronTexaco akan mengambil-alih syarikat Unocal.

Kenapa berlaku sedemikian rupa? Tidak lain dan tidak bukan selain dari kerana sumber telaga minyak yang baru tidak dijumpai lagi. Apa yang dikeluarkan sekarang ialah dari telaga-telaga minyak yang dijumpai pada tahun-tahun 1960'an dan sebelumnya.

Oleh kerana tidak lagi dijumpai telaga-telaga minyak yang baru, maka syarikat-syarikat minyak ini, mahu tidak mahu terpaksa bergabung demi "menyelamatkan diri" dari menanggung kerugian akibat kos tinggi yang terpaksa ditanggung kerana eksplorasi minyak tetapi tidak menjumpainya.


Mengapa Tidak Meneroka Bidang Bahanapi Alternatif dan Fakta Penurunan Bekalan Minyak Dunia “Disembunyikan”?

Kita tentu tertanya-tanya mengapakah syarikat-syarikat minyak gergasi ini seolah-olah tidak mengambil langka-langkah serius bagi mencari sumber tenaga alternative; dan pada masa yang sama fakta berkurangnya bekalan minyak ini seolah-olah disembunyikan oleh syarikat-syarikat dan industri petroleum.

Pertama, kalau pengguna sedar hakikat penurunan bekalan minyak, pengguna akan mengurangkan penggunaan minyak petrol dan diesel secara mendadak. Dengan ini bekalan minyak di pasaran akan melebihi dari permintaan pengguna. Ini akan menurunkan harga minyak, maka keuntungan syarikat-syarikat minyak akan terjejas. Harga yang tinggi adalah baik bagi syarikat-syarikat minyak. Ini jelas terbukti bila kita baca berita tentang keuntungan Petronas berlipat ganda yang disiarkan di media baru-baru ini!

Kedua, sekiranya pelabur-pelabur syarikat minyak menyedari bekalan minyak di dunia semakin pupus, mereka akan berpendapat pelaburan di dalam industri minyak tidak akan memberikan pulangan yang lumayan, malah mungkin merugikan. Maka pelabur-pelabur akan mengeluarkan wang mereka dari industri minyak dan melabur di dalam sector perniagaan yang lebih menguntungkan. Ini juga akan menjejaskan perniagaan industri minyak!

Ketiga, adalah lebih baik pengguna dan pelabur diyakinkan supaya terus ‘setia’ dengan penggunaan minyak dan pelaburan industri minyak, bila harga minyak terus meningkat, kerana ini akan memberi keuntungan yang berlipat kali ganda. Pelabur mesti diyakinkan bahawa kekurangan bekalan ini bersifat hanya sementara. Ini akan menjadikan pengguna-pengguna terus bergantung dengan minyak walaupun keadaan semakin gawat akibat bekalan meruncing!


Bio Diesel & Ethanol

Buat masa ini ada dua bahan yang dilihat sebagai pengganti, bio diesel bagi diesel dan ethanol bagi petrol. Bio diesel dihasilkan melalui proses transesterification dari minyak kelapa sawit, minyak soya, minyak dan lain-lain minyak masak seperti minyak kelapa, minyak jagung, lemak binatang, malah minyak lebihan dari restoran boleh digunakan. Ethanol pula dihasilkan melalui pemerosesan bahan organic seperti air tebu, jerami padi, bahan lebihan dari kayu balak dan sebagainya. Proses ini dipanggil fermentation atau pemeraman. Ini sama seperti kilang-kilang arak yang memproses alkahol dari ubi, jagung dan sebagainya.

Untuk pengeluaran bio diesel di Malaysia, tentulah minyak sawit yang paling sesuai kerana Negara ini merupakan salah satu pengeluar minyak sawit di dunia. Bagi ethanol, maka syarikat-syarikat arak di negara ini yang telah begitu lama beroperasi boleh memberikan satu sumbangan bermanafaat dan tentunya lebih baik dari membikin arak yang membawa mudharat kepada masyrakat!

Sesungguhnya usaha ke arah pengeluaran bio diesel dan ethanol secara besar-besaran sedang giat dijalankan di luar negara. Di Malaysia kita dapati Cuma dua buah kilang yang akan dibina untuk pengeluaran bio diesel. Satu di Labu, Negri Sembilan di bawah tajaan MPOB (Lembaga Minyak Sawit Malaysia) yang dijadualkan mulai beroperasi pada tahun 2007, manakala sebuah lagi di Lumut, Perak di atas usaha-sama Capital Investment Bank (Labuan) dan sebuah syarikat tempatan, Loreno Sdn Bhd; yang dijangka mulai beroperasi pada tahun 2008.

Sayugia disebutkan bahawa bio diesel yang dikeluarkan oleh kilang MPOB di Labu itu akan diekspot ke Eropah dan Turki, bukan untuk jualan di pasaran tempatan.

Buat masa ini usaha-usaha membangunkan bio diesel dan ethanol sebagai bahanapi alternative kepada diesel dan petrol di negara ini masih di peringkat permulaan. Sedangkan para saintis dan pihak NGO yang berkesedaran tinggi terhadap masalah dunia ini, telah meramalkan kemuncak pengeluaran minyak dunia akan berlaku di dalam masa lima atau enam tahun sahaja lagi.

Pada tahun 2004, harga minyak mentah di pasaran ialah USD35 setong (USD35 per barrel). Pada bulan Mac 2005, harga mencecah USD55 setong dan di akhir Jun 2005, harga mencecah ke paras USD60 setong. Bila Petronas mengumumkan keuntungan yang berlipat kali gandi, apa perasaan rakyat jelata? Apa perasaan pengguna minyak petrol? Sudahkah mereka lupa tak sampai sebulan diumukan kenaikan harga minyak petrol dan diesel, syarikat minyak negara mengumumkan keuntungan besar?!

Mungkinkah apabila harga minyak mentah meningkat ke paras USD100 setong DAN harga petrol menjadi RM2.50 seliter baru rakyat akan sedar?!


KESIMPULAN

Sebagai persediaan menghadapi krisis ini, adalah dicadangkan perkara-perkara seperti berikut:

Suatu undang-undang perlu digubal pelalui Akta Parlimen, atau apa jua langkah perlu yang mencakupi:

Pertama, mewujudkan skim pengecualian cukai atau geran Kerajaan Persekutuan bagi R & D (Research and Development) bagi pihak swasta, IPTA, IPTS, Kolej swasta atau invidu yang memerlukan bagi pembangunan bio-diesel dan ethanol.

Kedua, memberi subsidi baja, racun, serta jentera bagi sektor pertanian negara bagi menanam kelapa sawit, kelapa, jagong, tebu dan lain-lain tanaman sebagai sumber asas untuk memproses bio-diesel dan ethanol. Bagi ladang yang sedia ada perlu ditingkatkan lagi hasil pengeluaran kerana industri pertanian perlu menyokong industri pengeluaran makanan dan juga industri bio-diesel dan ethanol.

Ketiga, pihak pengangkutan awam seperti bas, keretapi, kapalterbang, feri, teksi perlu diberi sokongan agar semua kenderaan baru yang dibeli mesti dapat menggunakan bio-diesel atau ethanol sebagai bahanapi. Ini akan menukar pergantungan terhadap diesel dan petrol kepada bio-diesel dan ethanol.

Keempat, bagi pihak pengeluar elektrik, sama ada TNB atau IPP (independent power providers) perlu menukar secara berperingkat-peringkat stesyen janakuasa letrik kepada yang menggunakan bio-diesel atau ethanol sebagai bahanapi. Ini bagi mengalih pergantungan kepada bio-diesel/ethanol daripada petrol/diesel.

Kelima, bagi industri automatif, pihak Perodua atau Proton atau Naza perlu diberi insentif bagi membangunkan kereta/kenderaan yang menggunakan ethanol/bio-diesel. Mereka perlu diberi pengecualian cukai selama lima tahun atau lebih bagi membangunkan sektor automatif negara. Kerajaan perlu mengurangkan cukai jalan bagi kenderaan yang menggunakan bio-diesel, tidak semahal seperti kenderaan diesel.

Keenam, syarikat petroleum negara (Petronas) diberi peranan besar bagi mewujudkan saluran pengedaran bagi ethanol dan bio-diesel. Pihak FELDA juga boleh mewujudkan saluran yang sedia ada, iaitu kedai FELDA yang wujud di setiap tanah rancangan FELDA. Lain-lain agensi kerajaan atau swasta seperti MPOB, PORIM, PORLA, PORAM diberi tugas penting bagi menggerakkan industri bio-diesel dan ethanol ini. Syarikat-syarikat arak seperti Anchor, Guiness dan sebagainya ditawarkan pengecualian cukai dan insentif yang tinggi agar mereka menggunakan kilang-kilang yang mengeluarkan alcohol untuk pengilangan arak bagi pengeluaran ethanol untuk industri ethanol/bio-diesel negara. Tentunya kilang-kilang mereka boleh diubahsuai secara minima bagi mengeluarkan ethanol.

Ketujuh, kerajaan Malaysia mestilah pengaruhnya di dalam pertubuhan OIC serta NAM bagi membuat pemuafakatan dengan negara-negara OIC dan NAM bagi menjalankan perniagaan atau pemindahan teknologi antara satu sama lain bagi membangunkan industri bio-diesel/ethanol. Sesungguhnya Brazil merupakan pengeluar utama dunia bagi ethanol yang diproses dari tebu. Malaysia sendiri boleh menjadi pengeluar utama bio-diesel. Dengan yang demikian kita tidak perlu lagi dikuasai oleh Amerika/Britain di dalam hal ini.

Peranan rakyat ke arah menyedari hakikat dan masalah yang akan menimpa tamadun moden kita ini adalah penting agar segala langkah positif dan konkrit dapat dimulakan oleh kerajaan. Badan NGO juga mesti memainkan peranan berkesan menyedarkan rakyat dan kerajaan, semoga kerajaan segera mengambil langkah berkesan menghadapi krisis yang bakal berlaku ini.

Semoga kerajaan tidak lagi terlalu terpengaruh oleh “janji-janji manis” serta tekanan ekonomi oleh syarikat-syarikat gergasi minyak, sama ada Petronas atau yang lain-lain lagi.

Setiap sektor dan industri yang bergantung kepada minyak (hamper semua sektor awam, swasta, NGO adalah terlibat!!) perlu juga mengambil langkah-langkah pro-aktif menghadapi krisis besar zaman moden ini.