Selasa, 13 Mei 2008

IKMAL jadi jambatan pelaut

IKMAL ialah nama ringkas bagi Institut Kelautan Malaysia, iaitu sebuah organisasi profesional maritim yang ditubuhkan pada tahun 1985 bagi mengumpulkan mereka yang terlibat dalam industri maritim di negara ini. Objektif IKMAL ialah untuk mengembangkan pembangunan sains dan amalan profesion maritim dan menggalakkan kecemerlangan semua bidang berkaitan industri maritim.

Buat masa ini sebahagian besar aktiviti IKMAL ialah menganjurkan persidangan, seminar dan forum berkaitan dengan maritim, selain menerbitkan majalah Journal of Maritime Malaysia, serta memberikan khidmat nasihat yang berkaitan dengan hal-ehwal maritim kepada ahli-ahlinya dan industri maritim tanah air. IKMAL juga menjadi jambatan kepada para profesional maritim untuk membina rangkaian serta hubungan dengan berbagai agensi kerajaan dan organisasi maritim dalam dan luar negara.

Keahlian IKMAL terbuka kepada semua yang terlibat dengan industri maritim termasuk master mariner, pegawai dek, jurutera marin, radio officer, pilot marin, pensyarah marin, surveyor marin, eksekutif pelabuhan dan perkapalan, eksekutif marin, peguam maritim, dan lain-lain ahli profesional maritim.

Manakala keahlian korporat IKMAL pula terdiri daripada syarikat perkapalan, pihak berkuasa pelabuhan, operator pelabuhan dan terminal, syarikat forwarding dan logistik, jurutera dan perkhidmatan marin, institusi latihan maritim, syarikat perkhidmatan maritim, syarikat perkhidmatan dan perunding maritim, dan lain-lain syarikat maritim.

Laman web IKMAL boleh dilihat DI SINI.

Selain itu link industri maritim IKMAL pula boleh dilihat DI SINI.

0 ulasan: