Khamis, 8 Mei 2008

Kapten kapal yang terkenal

Apabila saya cuba mengingat kembali nama-nama kapten kapal yang terkenal, sama ada dalam sejarah atau dari buku-buku yang telah saya baca, barulah saya sedar tidak berapa ramai nama kapten yang saya ingat.

Terasa malu pula apabila nama-nama yang terlintas dalam ingatan ialah nama-nama kapten yang berasal dari Eropah. Kita sudah terlalu lama dijajah fikiran oleh orang Eropah, sedangkan sejarah ditulis oleh orang Eropah. Benarlah kata-kata, "Sejarah ditulis oleh orang yang menang."

Walau bagaimana pun, setelah beberapa ketika cuba mengingat nama-nama kapten, ada beberapa nama yang masih tersisa dalam ingatan.

Dari kalangan orang Eropah nama yang ingat ialah Kapten James Cook yang menjadi kapten dalam Royal Navy Inggeris pada tahun 1768. Sejarah menyebut beliau mati terbunuh ketika cubaan mencolek raja di Kepulauan Hawaii.

Kapten Long John Silver ialah nama yang tidak asing lagi di kalangan peminat novel Robert Louis Stevenson yang berjudul "Treasure Island." Watak Silver ialah watak fiksyen dalam novel itu.

Satu nama lagi ialah dari watak fiksyen juga, tetapi lebih prolifik, iaitu Kapten James Kirk. Beliau ialah komander di kapal USS Enterprise dalam siri fiksyen sains Star Trek.

Jika boleh dipanggil kapten terkenal, yang terdekat ialah Tariq Ibn Ziyad. Tetapi beliau lebih merupakan komander tentera Islam yang menakluki Sepanyol. Setelah kesemua bala tentera Islam pimpinan beliau tiba di tebing tanah Sepanyol, beliau telah memerintahkan tenteranya melihat ke laut.

Apabila mereka menoleh ke belakang ke arah laut, mereka nampak kesemua kapal-kapal yang digunakan untuk mengangkut mereka sedang terbakar. Sedarlah mereka bahawa mereka tiada jalan kembali lagi.

Tariq telah berkata, "Wahai saudaraku pahlawan semua. Kita ada dua pilihan: untuk mati lemas atau mati syahid!"

Sejarah telah merekodkan tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad mencapai kemenangan yang gemilang.

0 ulasan: