Isnin, 21 Ogos 2006

USD12,000 Untuk Setiap Keluarga

Apabila berkuat-kuasa gencatan senjata di Lubnan, sukarelawan-sukarelawan Hizbullah terus turun padang bagi membersihkan kawasan perumahan yang rosak dibom regim Israel.

Tanpa berlengah dan tanpa menunggu mesyuarat mengenainya. Ini menunjukan betapa mantap dan canggihnya struktur pertubuhan Hizbullah ini.

Bukan setakat membersihkan kawasan untuk pembinaan semula rumah-rumah yang rosak, malah setiap keluarga yang hilang hilang tempat tinggal akibat dibom, diberi wang derma sebanyak USD12,000. Kalau ditukar ke matawang ringgit Malaysia jumlah ini menjadi lebih RM43,000.

Bayangkan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Malaysia memberi wang sebanyak itu kepada setiap keluarga yang rumah mereka dirobohkan oleh mana-mana majlis tempatan...

Ertinya Hizbullah bukan sahaja bangkit untuk membalas serangan regim Israel, tetapi juga setelah berlaku gencatan senjata rakyat Lubnan yang hilang tempat tinggal diberi wang derma untuk membina semula rumah mereka. Selain itu keluarga syuhada juga akan di bela sara hidup mereka oleh Hizbullah.

Jika begini layanan pertubuhan itu kepada rakyat Lubnan, sedangkan ianya hanya sebuah pertubuhan bukan kerajaan, sedangkan kerajaan tidak berbuat apa-apa sejak perang bermula sehingga berlaku gencatan senjata, maka adakah kerajaan masih relevan di mata rakyat Lubnan?

0 ulasan: