Selasa, 29 Mei 2007

Iran dan Amerika memecahkan tembuk penghalang diplomatik

Buat pertama kali sejak Revolusi Islam Iran yang menggulingkan Shah Iran yang didokong Amerika tahun 1979, Iran dan Amerika bertemu sebagai dua kuasa sama taraf di Iraq.

Pertemuan ini diberitakan oleh media sebagai bertujuan menyelesaikan masalah perang saudara yang begitu gawat dan telah memakan ramai korban di kalangan rakyat Iraq dan juga tentera Amerika dan sekutunya.

Amerika meminta Iran berhenti membantu militia Iraq dari segi persenjataan dan lain-lain perbekalan. Iran pula menegaskan Amerika perlu meninggalkan Iraq supaya sengketa akan reda dengan sendirinya. Iran juga menawarkan untuk membina semula tentera Iraq dari segi infrastruktur dan logistik, kerana ia telah musnah sama sekali angkara penceroboh Amerika. Iran tetap dengan pendirian anti-Israel.

Diplomat Amerika yang hadir di perbincangan itu menyifatkan pertemuan itu berjaya.

Bagi pemerhati politik yang membaca yang tersirat menyifatkan pertemuan itu sebagai kejayaan Iran dalam bidang diplomatik. Amerika pula keluar dari bilik mesyuarat itu sebagai budak besar yang berdarah hidungnya akibat ditumbuk seorang budak kecil yang dianggap lemah.

0 ulasan: