Isnin, 28 Mei 2007

Poligami di Britain

Poligami berleluasa di Britain. Perangkaan kerajaan negara itu menunjukkan hampir seribu orang lelaki mempunyai lebih daripada seorang isteri.

Biarpun undang-undang Britain memberi hak suami menuntut faedah keselamatan sosial bagi setiap orang isteri, namun tiada pula perangkaan yang menunjukkan berapa orang yang berbuat demikian.

Para menteri seolah-olah tiada mengendahkan amalan poligami yang tidak sah, yang semakin berleluasa di kalangan masyarakat Islam di negara itu. Menteri Kehakiman mengaku pihaknya tiada perangkaan tepat jumlah poligami.

Seorang Ahli Parlimen (MP) kanan parti Konservatif yang juga pakar imigresen semalam menyeru supaya skandal wanita dipaksa kahwin tanpa diberi hak yang sepatutnya, dibanteras.

“Kerajaan seperti tidak mengawal perkara itu,” kata Humprey Malins, bekas menteri bayangan Kementerian Dalam Negeri yang juga pengasas Khidmat Nasihat Imigresen. “Amalan ini jelas menindas kaum wanita.”

Britain mengiktiraf perkahwinan poligami yang didaftarkan di negara-negara yang membenarkan poligami seperti Pakistan dan India.

Wanita-wanita yang menjadi isteri kedua secara tidak sah di Britain lebih terdedah kepada ekploitasi, kerana mereka mungkin ditinggalkan oleh suami tanpa apa-apa pembelaan.

(Sumber: The Times, London)

0 ulasan: