Isnin, 21 Mei 2007

Saya Ingin Berpoligami Bukan Berjihad, Kata Doktor

“Semasa awak berada di Arab Saudi, pernahkah awak terlibat dengan al-Qaeda?” tanya peguam bela Ed Wilford.

“Tidak. Tidak pernah sekali pun,” jawab Rafiq Sabir, seorang bekas doctor dari kota New York yang dituduh bersubahat dengan al-Qaeda, satu jenama ciptaan Amerika bagi kumpulan pejuang Islam yang anti-Amerika yang kononnya diketuai oleh jutawan Arab Saudi Osama bin Laden.

Ketika memberi keterangan di mahkamah yang dihadiri oleh para juri persekutuan Amerika itu, Sabir berkata dia berminat untuk berpoligami bukan keganasan.

Semasa bertugas di Arab Saudi pada tahun 2005, dia banyak mengkaji tentang keindahan berpoligami setelah dia membaca terjemahan al-Qur’an dan buku-buku Islam mengenai poligami.

“Saya ingin beristeri seorang lagi, tetapi isteri saya tidak dapat menerimanya,” kata Sabir. “Saya pulang ke Amerika untuk berbincang dengan beliau. Saya perlu cuba walaupun mungkin saya gagal meyakinkan tentang kebaikan poligami.”

Sabir merupakan ayah kepada empat orang anak, mempunyai sejarah perkahwinan yang diwarnai dengan berbagai masalah yang melibat sekurang-kurangnya empat orang bekas isteri. Beliau berkata dia yakin poligami adalah cara penyelesaian terbaik bagi masalah isterinya enggan yang mengandung lagi.

Pihak berkuasa persekutuan Amerika menuduh beliau pernah berjanji merawat pejuang jihad yang cedera. (Sumber: New York Post - 11 Mei, 2007)

0 ulasan: