Rabu, 9 Mei 2007

Novel “Pengumpul Isteri Kecewa” Mencungkil Kisah Poligami di Amerika

OAKDALE, Cafornia, May 8, 2007 – Buck Buchanan mendedahkan sebuah kisah benar kontroversi mengenai seorang lelaki dengan lima isteri beliau di dalam buku terbaru beliau, “Pengumpul Isteri Kecewa”.

Pertama kali Tom Dalton mengenal istilah “poligami” ialah ketika berumur 15 tahun. Ketika itu juga beliau terpikat dengan dua orang teman sekerja emaknya, Victoria Rhodes dan Tracy Thomson. Biarpun mereka berumur lapan tahun lebih, beliau mengahwini mereka lima tahun kemudian. Semenjak itulah bermulanya cara hidup poligami Tom.

Tom akhirnya mempunyai lima orang isteri. Kesemua mereka pernah mengalami keruntuhan rumah tangga. Perkahwinan Vicki gagal dan beliau terpaksa turun naik ke mahkamah sebelum bercerai. Rumah tangga Tracy hancur akibat suami beliau curang dan mengabaikan beliau. Isteri ketiga Tom berumur 12 tahun lebih tua dari Tom dan sudah dua kali gagal dalam perkahwinan. Isteri beliau yang keempat dan kelima juga pernah menghadapi trauma perceraian.

Tom mula menyebarkan konsep poligami kepada kawan-kawan dan penduduk sebuah kampung di pergunungan tempat beliau berbulan madu dengan isteri-isteri beliau. Hasilnya, beliau berjaya membantu membina sepuluh keluarga poligami, sehingga berjaya membina kerabat ala-Scotland. Mereka berjaya mengumpul dana tujuh angka untuk tujuan membela diri di mahkamah dan sebuah plan perubatan yang comprehensif.

Biarpun mendapat tentangan keluarga dan teman-teman serta masalah dengan bekas-bekas suami isteri-isteri beliau, keluarga Tom menjadi suatu contoh keluarga poligami bukan Mormon.

“Ini sebuah kisah bagaimana cara hidup berpoligami boleh wujud, malah mampu berkembang di negara kita,” kata Buchan. “Walaupun saya tulis novel ini dengan tujuan menghiburkan pembaca, saya juga ingin mencetuskan kontroversi.’

Buchan merupakan seorang anak jati California dan tinggal bersama isteri beliau di daerah Sacramento. Di tahun 1990’an setelah beliau menyedari kewujudan keluarga poligami di luar negeri Utah, beliau mula menyelidik isu seorang lelaki beristeri lebih daripada seorang, juga fenomena wanita yang berkahwin dengan lelaki yang lebih muda daripada mereka, serta kesan penceraian terhadap wanita. “Pengumpul Isteri Kecewa” merupakan buku pertama beliau.

0 ulasan: