Khamis, 24 Mei 2007

Lelaki beristeri lapan kembali ke penjara

Fakta baru terbongkar berkenaan seorang lelaki Anthony Owens yang terlibat dalam kes terkenal sebagai ‘kes lelaki suka kahwin.’ Beliau sudah meringkuk di penjara beberapa lama kerana kesalahan beristeri dua.

Tidak lama selepas dibebaskan Owens dipenjarakan semula.

Mengikut lapuran affidavit, Owens ditahan di Memphis, pada 13 April 2007 setelah menjadi buruan apabila waran tangkap dkeluarkan dari Daerah Gwinnett di pinggir bandar Atlanta.

Pada tahun 2005, beliau dikenakan tuduhan mengamalkan poligami dengan lapan orang wanita.

Para wartawan berjaya mengesan 4 daripada lapan surat nikah beliau di Pejabat Pendaftar Perkahwinan Daerah Shelby.

Seorang mangsa dari Atlanta yang enggan dikenali berkata, “Saya menemui bukti menunjukkan dia mempunyai beberapa orang isteri, dan saya sendiri pun pernah bertemu dengan salah seorang dari isteri beliau.”

Owens dilahirkan di Memphis dan para penyiasat berkata perkahwinan beliau dengan isteri pertama diadakan di Memphis. Ketia itu dia baru berusia 18 tahun dan isterinya 43 tahun.

Bila ditanya apakah hukuman yang layak bagi Ownes, mangsa itu berkata, “Saya rasa dia perlu dipulau dari masyarakat kerana beliau buka sahaja menikahi mereka, malah mengambil harta mereka dan kemudian meninggalkan bekas isterinya di dalam keadaan papa kedana dan bakrup. Saya hilang segala-galanya selepas dia meninggalkan saya.”

Pada tahun 2004, cara hidup poligami Owens itu menjadi satu masalah baginya, sehingga sehingga beliau dipenjarakan selama dua tahun.

Pihak berkuasa mengumumkan Owens dibebaskan dengan pemerhatian.

Kini lelaki yang ‘suka berkahwin’ ini dipenjarakan sekali lagi. Tapi kini apakah salah beliau?

Bila ditanya kepada pihak berkuasa Georgia adakah kesalahan Owens berkait dengan poligami?

Dari jawapan yang diterima menunjukkan Owens dipenjara kerana dia telah mengajak empat wanita lagi berkahwin....!!! (Lapan masih tidak mencukupi....)

0 ulasan: