Jumaat, 18 Mei 2007

Siapa Wanita Itu?

Terdengar dialog di sebuah bilik soal-siasat sebuah balai polis di sebuah negara di Timur Tengah pada awal millenium ketiga:

"Kamu tahu kenapa kamu ditahan?"
"Ti...tidak, tu..tuan..."
"Siapa wanita muda yang kamu selalu kunjungi di No 2, Apartment Al-Fulijami, Ahmad Albab Street?"
"Wanita yang mana satu, tuan?"
"Kamu jangan berpura-pura tidak tahu!"
"Kenapa dengan wanita itu, tuan? Apa salah beliau?"
"Telah lama pegawai kami memerhati kamu. Setiap minggu 3 kali kamu ke sana. Isnin, Rabu dan Jumaat."
"Sebenarnya ada minggu 3 kali. Lain minggu 4 kali, tuan."
"Jangan kamu cuba nak berlagak pandai! Pegawai kami tahu kamu bermalam di apartment itu."
"Benar, tuan. Tetapi..."
"Siapa dia wanita itu? Jawab! Cepat!"
"Sebenarnya dia....err.."
"Dia isteri kedua kamu. Kami percaya dia isteri kedua kamu. Kamu tahu atau tidak mengikut undang-undang negara kita awak bersalah?!"
"Ya, tuan. Saya tahu."
"Jadi kamu mengaku bersalah?"
"Tapi tuan..."
"Apa tapi-tapi lagi?!"
"Wanita itu bukan isteri kedua saya."
"Kamu jangan berbohong! Kamu ingat kami bodoh?"
"Benar tuan. Tuan ada buktikah dia isteri kedua saya?"
"Kami akan dapat buktikan sehari dua lagi..."
"Tuan, saya malu hendak katakan perkara ini. Tetapi.."
"Apa yang kamu katakan?"
"Sebenarnya dia wanita simpanan saya, tuan."
"Kamu sengaja berbohong untuk lepaskan diri, ya?"
"Tidak, tuan. Saya berkata benar. Wanita itu ialah perempuan simpanan saya. Dia bukan isteri kedua saya. Saya sangat jaga rahsia ini supaya rakan pejabat saya tidak tahu."

Pegawai yang menyoal-siasat keluar dari bilik. Bertemu ketua atasannya. Sekejap sahaja masa berlalu dan ketua atasannya bertemu suspect.

"Tuan Sheikh boleh pergi sekarang. Kami minta maaf kerana tersalah menuduh tuan beristeri kedua. Kami menyangka wanita itu isteri kedua Tuan Sheikh."

"Terima kasih, Tuan Inspektor."

0 ulasan: