Sabtu, 14 April 2007

Lelaki Beristeri Empat Memberi Tip Poligami Yang Berjaya

UNAIZAH, 10 Sept 2006 -
“Saya berpoligami bukan kerana seks semata-mata,” sanggah Abu Mahdi, seorang warga emas berumur enam puluh dua tahun bila ditanya mengenai tuduhan yang mengatakan amalan poligami adalah hanya untuk keseronokan seks. Warga Arab Saudi yang berasal dari Unaizah, Wilayah Qasim ini mempunyai empat orang isteri. Dia menambah, “Saya ingin menambah zuriat keturunan.”

“Nabi Muhammad (S.A.W) menyarankan umat Islam menambah zuriat,“ kata beliau. “Lebih ramai anak kita, bererti lebih ramailah umat Islam.”

Abu Mahdi mengahwini isteri pertama beliau ketika beliau berumur dua puluh enam tahun. Menurut Abu Mahdi kaum kerabat bakal isterinya yang pertama itu berunding lama sebelum menerima lamaran beliau.

“Mereka bertanya tentang latar belakang dan kaum kerabat saya secara terperinci.”

Sepuluh tahun selepas itu beliau mengahwini isteri kedua.

Ketika beliau berumur empat puluh satu tahun, iaitu lima tahun selepas berkahwin dengan isteri kedua, beliau mengahwini pula isteri ketiga.

Lapan belas tahun kemudian, iaitu ketika bila berumur lima puluh sembilan tahun, beliau berkahwin pula dengan isteri keempat yang berumur dua puluh tahun.

Mahdi, anak sulung Abu Mahdi berumur tiga puluh satu tahun dan anak-anak yang lain tidak membantah beliau berpoligami.

Daripada semua perkahwinan itu mereka dikurniakan dua puluh lima orang cahaya mata dan apabila dicampurkan kesemua ahli keluarga beliau termasuk cucu-cucu beliau, jumlahnya ialah tujuh puluh (70) orang. Abu Mahdi berkata, “Saya bersyukur di atas segala nikmat yang dikurniakan oleh Allah.”

Walaupun Islam membenarkan orang lelaki beristeri sehingga empat orang, tetapi oleh kerana kos kehidupan yang tinggi, tidak ramai warga Arab Saudi berpoligami.

Abu Mahdi tidak bersetuju dengan pendapat berkeluarga kecil adalah lebih baik. “Sebagai orang Islam kita percaya Allah akan memberi rezeki untuk setiap anak yang dilahirkan ke dunia ini.”

Beliau berkata warga lelaki Arab Saudi hari ini lebih cenderung mengahwini wanita-wanita yang bekerja.

“Sepatutnya mereka tidak mementingkan taraf kewangan, sebaliknya hendaklah memilih wanita-wanita baik yang beriman, berpendidikan agama dan bersedia melahirkan anak,“ tambah beliau.

Beristeri seorang pun sudah cukup membebankan dengan berpendapatan beliau yang sederhana itu apatah lagi beristeri empat. Bila ditanya bagaimana beliau mampu menyara keluarga yang besar itu beliau menjawab dengan menyebut pepatah Arab, “Hulurkan kaki anda mengikut keluasan katil anda.”

Beliau berkata wang tidak menjadi masalah utama, asalkan kita bersyukur dengan rezeki Allah.

Abu Mahdi tidak pernah keluar dari Wilayah Qasim sejak tahun 1970 lagi kerana menjaga keluarga besar beliau itu. Tetapi beliau merasa bahagia.

Abu Mahdi berkata mengahwini wanita kedua ada kelebihan yang tersendiri. “Mendapat isteri baru umpama memakai jubah yang baru,” kata beliau sambil tersenyum, merujuk kepada jubah putih yang dipakai kebanyakan lelaki dari negara-negara Arab.

Beliau berpendapat terdapat dua kategori isteri iaitu: “Isteri yang membuat suami ceria, dan satu lagi yang membuat suami sengsara.”

“Saya dikurniakan isteri-isteri yang baik. Dan para doktor berkata beristeri lebih daripada seorang membuat saya jadi lebih sihat.”

Beliau berpendapat keikhlasan adalah syarat utama kebahagiaan berpoligami.

“Isteri perlu diberitahu perkara sebenar,” katanya. “Bila saya melamar bakal isteri kedua saya, saya tidak mengaku bujang. Saya berterus-terang mengatakan saya sudah beristeri.”

Jikalau beliau mengaku bujang dan kemudian mereka mendapat saya sudah beristeri, tentulah mereka tidak percayakan beliau lagi. Beliau tidak memaksa seseorang wanita menerima lamaran beliau, kerana seorang wanita berhak menerima atau menolak lamaran lelaki.

Bila ditanya bagaimana beliau melayan isteri-isteri sedangkan jurang perbezaan umur beliau dengan mereka begitu ketara, beliau menjawab beliau belajar memahami mereka. “Yang penting suami faham apa yang isteri tidak suka. Dengan itu saya dapat mengelakkan situasi silap faham dan persengketaan,“ tambah beliau.

Abu Mahdi menggilirkan hari beliau tinggal di rumah keempat-empat orang isteri beliau secara sama rata. Sekali seminggu beliau kumpulkan semua isteri-isteri dan anak-anak di salah sebuah rumah mereka. Beliau sentiasa membina hubungan baik dan rapat dengan anak-anak beliau. “Bila saya tidak dapat bertemu, saya akan menelefon mereka.”

Menurut Abu Mahdi, selain keikhlasan, satu lagi syarat kejayaan berpoligami ialah berlaku adil. Dia berkata: “Saya memberi layanan sama rata dan adil dari segi nafkah dan material. Walau bagaimana pun, saya akui kasih sayang yang saya rasakan terhadap isteri-isteri saya itu tidak sama. Ini menjadi kebiasaan hati manusia.”

1 ulasan:

Anonymous berkata...

Limah made this comment,
Empat isteri 25 orang anak, 70 cucu? Hmm... atuk saya kan ada satu isteri, 17 orang anak dan cucu sekarang 62 dan semakin bertambah. Cicitnya 41 dan semakin bertambah... hu hu... Lari dari tajuk eh?
comment added :: {ts '2006-10-08 03:45:07'} GMT+08

umaq made this comment,
paklang saya pula beristeri empat beranak lapan. ermm... jadi apakah poligami itu semata mata jalan menambah zuriat?
comment added :: {ts '2006-10-09 11:02:48'} GMT+08

Puan Ainon Mohd made this comment,
Ada satu bab yang saya tidak setuju dengan Tok Arab nih, bab beri duit sama rata.

Dalam Islam yang sama rata mungkin zalim.

Kalau isteri muda gemuk gedempol, dia perlukan kain lebih daripada isteri yang kurus kering!

Kalau isteri tua ada 7 anak, isteri muda belum ada anak, kedua-duanya diberi SR500, itu zalim.

Keadilan dalam Islam adalah meletakkan sesuatu itu kena pada tempatnya.
comment added :: {ts '2006-10-09 13:01:48'} GMT+08