Sabtu, 21 April 2007

Pilihanraya Presiden Turki

Sedikit berbeza pemilihan Presiden Turki daripada pemilihan presiden di negara-negara lain.

Di Amerika atau di beberapa negara yang mengamalkan amalan demokrasi berparlimen, presiden dipilih melalui pilihanraya. Di Turki presiden dipilih oleh ahli-ahli parlimen, maka mana-mana parti yang menguasai majoriti parlimen sudah hampir pasti akan dapat menentukan presiden Turki dari parti itu.

Presiden yang berkhidmat sekarang akan menamatkan penggalnya pada 16 Mei 2007. Presiden baru akan dipilih menggantikan beliau untuk tempuh perkhidmatan selamat tujuh tahun akan datang.

Parti AKP mempunyai majoriti di Parlimen Turki dan berkemungkinan besar Tuan Racep Tayyip Erdogan yang menjadi Perdana Menteri sekarang akan menjadi calon presiden baru, dan seterusnya dipilih menjadi Presiden Turki yang baru.

Oleh kerana golongan berfahaman sekular masih berpenguruh (walaupun pengaruh sekularisma tajaan Attarturk itu semakin luntur), ramai rakyat Turki berdemonstrasi bagi menentang rancangan Tuan Erdogan melangkah ke Cankaya (istana presiden) baru-baru ini.

Golongan pegawai tinggi tentera juga telah secara tersirat menyatakan rasa tidak senang hati dengan ura-ura Tuan Erdogan menjadi presiden.

Kita merasa suatu kelucuan di sini, kerana di negara lain seperti di Amerika dan Filipina umpamanya, perbincangan dan polemik berkisar pada topik "Siapa yang patut jadi presiden?"; tetapi di Turki ia berkisar pada topik "Siapa yang tidak patut jadi presiden?"...!!!

0 ulasan: