Sabtu, 14 April 2007

Adakah kerana saya menarik?

Sering kita dengar wanita yang berumur 20’an terpikat dengan lelaki yang sudah beristeri dan sanggup menjadi teman wanita atau ‘sidekick’ atau ‘wanita simpanan’. Tidak kurang juga yang sanggup menjadi isteri kedua.

Maka ramai lelaki yang berkenaan menyangka wanita tertarik kepadanya kerana lelaki sudah beristeri menarik kerana pengalaman melayan wanita.

Namun di dalam banyak kes, mungkinkah wanita itu sebenarnya mencari kesenangan ‘segera’, iaitu beranggapan kalau ambil ‘suami orang’ pendapatannya sudah stabil jadi tidak perlu melalui kesusahan awal yang dilalui pasangan muda baru berkahwin?

Jika ada wanita yang beranggapan demikian, ia perlu menilai semula anggapan itu, kerana wanita yang telah berkahwin mempunyai tanggung-jawab yang banyak. Mungkin pendapatan sudah lumayan namun tanggungannya juga banyak: perlu bayar sewa rumah atau bayaran pinjaman perumahan, hutang kereta, anak-anak bersekolah perlukan wang buat belanja buku teks, belanja lain-lain.

Ada juga yang berangapan “kalau isteri pertama dia minta cerai untunglah aku, dapat kesenangan segera, tidak perlu tunggu lama-lama macam kahwin dengan teruna yang baru bekerja. Kalau ambil suami orang, isteri dia minta cerai, senanglah aku..”

Jadi puan-puan yang suami puan bakal ‘diambil orang’, hati-hati. Jangan lekas melenting dan ikutkan emosi, minta cerai, ugut itu dan ini. Jika suami betul-betul ceraikan, bukankah senang sahaja bakal ‘mak muda’ itu ‘ambil suami puan’?

Apa kata semua pihak menilai semula?

1 ulasan:

Anonymous berkata...

sy_juga made this comment,
menarik?yea lucu gamaknya..
comment added :: {ts '2007-01-01 02:59:13'} GMT+08