Sabtu, 14 April 2007

Poligami: Halangan Ketiga?

Halangan ketiga di dalam mengamalkan poligami datang dari isteri pertama.

Isteri pertama mana yang ingin dimadukan? Jika bakal isteri kedua itu pun, kalau dia berada di tempat isteri pertama, maka dia juga tidak mahu suaminya kahwin lagi. Ada yang lebih rela diceraikan daripada dimadu.

Mengapa isteri pertama yang paling kuat menghalangnya? Sebab yang paling utama ialah sifat cemburu yang ada pada wanita itu sendiri.

“Ini aku punya” merupakan perasaan semulajadi yang ada pada manusia amnya dan pada semua wanita khasnya.

Semasa saya belajar di luar negeri, saya tinggal serumah dengan pelajar-pelajar lain. Kami memasak secara bergilir-gilir untuk menjimatkan belanja dan supaya sentiasa mendapat makanan masakan Malaysia dan tidak mahu makan makanan orang tempatan yang memang tidak sesuai dengan selera kita orang Melayu.

Tetapi bila kami berkunjung ke rumah pelajar perempuan semasa majlis jamuan, kami terperanjat melihat ada lima buah stove memasak di dapur mereka. Ada lima orang pelajar wanita yang tinggal di rumah itu.

Ertinya orang wanita cukup sensitif di dalam hal “perkongsian’ ini. Sedangkan dapur memasak pun mereka mahu yang mereka sendiri, maka apatah lagi di dalam hal bersuami. Mana boleh kongsi?! Ini aku punya, mungkin itulah anggapannya.

Sebab kedua mungkin merasa akan kehilangan sesuatu kemewahan. Kalau dulu apa jua pendapatan suami, akan dibelanjakan kepada seorang isteri, tetapi bila suami beristeri seorang lagi maka sumber pendapatan akan dibahagi kepada “dua rumah”.

Seseorang lelaki yang berjaya melepasi halangan ini, maka boleh dikatakan dia telah memenangi lebih 50% daripada perjuangannya (More than half of the battle is won) mendirikan “masjid kedua” atau “membuka cawangan baru”!

Kita akan membincangkan halangan keempat di posting yang akan datang.

0 ulasan: