Sabtu, 14 April 2007

Halangan Berpoligami

Perbincangan tentang poligami dan isu-isu berkaitan dengannya memerlukan ruang yang luas dan masa yang panjang.

Tetapi disebabkan masa yang terhad dan peluang yang sentiasa dihambat bermacam-macam keperluan hidup seharian saya akan menyentuh satu aspek sahaja di setiap entri yang saya post di blog ini.

Kali ini saya menyentuh tentang beberapa halangan berpoligami.

Untuk berpoligami halangan yang pertama ialah diri orang lelaki itu sendiri. Dia mungkin berkemampuan, sihat tubuh badan dan dikurniakan rezeki yang banyak. Dari segi didikan Islam juga, mampu mengajak isteri dan keluarga ke arah hidup beragama.

Tetapi jika dia tidak beringinan, maka tidak akan berlaku poligami. Mungkin ibunya di kampong menyarankan dia mengambil seorang lagi isteri, tetapi dia tidak mahu.

Jika ia tidak berkemahuan maka poligami tidak akan terjadi.

Halangan kedua ialah calon isteri kedua. Seseorang lelaki mungkin berkeinginan dan mungkin telah ada calon dia sukai. Tetapi belum tentu wanita yang dia sukai itu tidak sudi menjadi isteri kedua.

Ramainya bilangan wanita melebihi lelaki agak ketara mutakhir ini. Lihat sahaja di mana-mana, sama ada di pejabat kerajaan, swasta atau di IPTA/IPTS, kita tidak dapat tidak akan perasan akan fenomena ini.

Ketika anak saya mendaftar masuk ke sebuah IPTA, dia memberitahu saya dari sepluk blok asrama pelajar di IPTA itu, 3 blok sahaja pelajar lelaki sedangkan 7 blok lagi pelajar wanita. Ertinya bagi setiap 10 orang pelajar yang mendaftar, 7 orang ialah pelajar wanita.

Tidak hairanlah jika ada siswi yang rela memilih lelaki yang sudah beristeri sebagai teman lelaki, langsung bakal isteri kedua.

Tetapi sebagaimana saya sebut tadi, belum tentu wanita itu sanggup menjadi isteri kedua. Jika wanita itu sanggup pun belum tentu ibubapanya setuju menerima pinangan lelaki yang sudah beristeri.

Umum mengetahui kes seorang wanita terkenal tanah air yang berkahwin seorang lelaki yang telah beristeri dan punya beberapa orang anak. Ada orang menyangka wanita berkenaan akan jadi isteri muda lelaki berkenaan, tetapi akhirnya lelaki itu menceraikan isteri pertama beliau, sebelum berkahwin dengan wanita berkenaan.

Maka halangan kedua berpoligami ialah wanita yang bakal dijadikan isteri muda. [Di entri akan datang saya akan mengulas tentang halangan ketiga: isteri pertama]

0 ulasan: