Sabtu, 14 April 2007

Dewan Rakyat Hangat Bahas Dasar Kependudukan Negara

Kuala Lumpur, Isnin 9 Okt.- Dewan Rakyat menjadi hangat petang semalam apabila usul dari wakil pembangkang, Salehudin Ayub (PAS-Kubang Kerian) diterima hampir sebulat suara oleh ahli-ahli Dewan.

Terdahulu daripada itu Menteri Pembangunan Keluarga dan Pembangunan Sosial Datuk Shahrizat Jalil mencadangkan Malaysia menggubal dasar kependudukan bagi mencapai sasaran menambah penduduk Malaysia kepada 70 juta orang pada tahun 2020. Ini penting bagi menjana pertumbuhan ekonomi negara yang begitu malap akibat kemerosotan ekonomi global.

“Sekiranya ekspot kita menurun maka kita perlu mencari pasaran baru. Dan mana yang lebih baik daripada pasaran di dalam negeri,” kata beliau ketika berucap di Parlimen.

Selepas itu Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timor) selaku Ketua Pembangkang bangun mencadangkan kerajaan menurunkan harga petrol dan disel mengikut harga minyak di pasaran dunia.

“Tidak mengapa kalau keuntungan Petronas berkurangan sedikit asalkan majority rakyat menikmati keselesaan membeli-belah menjelang perayaan Hari Raya dan Deepavali tidak lama lagi,” jelas beliau.

Ketika itu bangun Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Velu mencadangkan sesuatu yang mendapat tepukan gemuruh ahli-ahli dewan yang mewakili BN.

“Kita berjanji tida akan menaikkan tol menjelang Hari Raya dan Deepavalli ini,” beliau berucap dengan bangganya.

Ketika itu bangun Datin Seri Dr Wan Azizah (PKR-Permatang Pauh) menggesa kerajaan membebaskan semua tahanan ISA menjelang hari perayaan.

“Kita menggesa kerajaan sama ada membebaskan mereka atau membicarakan mereka di mahkamah terbuka,” ucap beliau ketika mengakhiri ucapan.

Salehudin (PAS-Kubang Kerian) mencadangkan kerajaan mempromosikan dan menggubal dasar yang menggalakkan poligami di kalangan orang-orang lelaki yang bersikap adil dan berkemampuan.

“Sekiranya kaum wanita melebihi kaum lelaki dengan nisbah 5:1 maka kita perlu mengubah dasar dan peraturan supaya senang kaum lelaki menikah lebih dari satu,” kata beliau ketika membahaskan ucapan.

Dewan menjadi tegang seketika apabila ramai ahli-ahli dewan di kalangan wanita bangun membantah. Walau bagaimana pun dewan bertukar menjadi gamat kerana ahli-ahli dewan rakyat dari kalangan lelaki telah memberikan tepukan gemuruh kepada ucapan Salehudin, termasuk dari kalangan bukan Islam (lelaki) dari Sabah dan Sarawak.

Speaker Dewan mengambil masa hampir 15 minit untuk mententeramkan suasana dewan. Ketika menerima usul itu untuk diundi dibahaskan hampir semua ahli dewan rakyat di kalangan lelaki termasuk dari kalangan bukan Islam (lelaki) dari Sabah dan Sarawak menyokong, manakala hampir kesemua ahli dewan dari kalangan wanita tidak menyokong.

Kajian rambang yang dijalankan pemberita di sekitar Jalan Masjid India dan Masjid Kg Baru selepas solat zohor tengah hari tadi mendapati maklum balas orang ramai adalah bercampur-campur. Namun apa yang jelas ialah kesemua kaum lelaki menyokong sementara sebahagian besar kaum wanita menolaknya.

(sumber: Imaginasi Penulis Blog ini 2006)

1 ulasan:

Anonymous berkata...

Puan Ainon Mohd made this comment,
Tuan Alang,

Berkenaan nisbah 5:1 itu, kita mesti tengok braket usia.

Detail perangkaan itu adalah: (a) nisbah dalam braket 15 tahun ke bawah, lelaki lebih ramai daripada perempuan. (b) nisbah dalam braket 60 tahun ke atas, perempuan jauh lebih banyak daripada lelaki.
comment added :: {ts '2006-10-10 08:49:38'} GMT+08