Jumaat, 1 September 2006

Sekiranya pihak barat menguasai Selatan Sudan dan Darfur




Telah banyak kali di dalam posting blog saya atau di dalam banyak tulisan saya, saya menegaskan Sudan adalah sebuah bumi bertuah anugerah Allah kepada umat Islam.

Sudan adalah negara yang terbesar di benua Afrika. Ia kaya dengan hasil bumi, seperti minyak petroleum dan ada juga diberitakan Uranium juga terdapat di kawasan Darfur.

Sekiranya pihak barat seperti Amerika atau sekutu-sekutunya seperti EU dapat menguasainya Darfur ia akan dapat memenuhi keperluan tenaga bagi menggerakkan industri dan ketenteraan mereka untuk dua atau tiga dekad lagi.

Juga harus diingat sebahagian besar keperluan air Sudan dan Mesir datadng dari Sungai Nil yang berpunca dari Selatan Sudan. Maka sekiranya mereka menguasai selatan Sudan ini bererti sumber air bagi Sudan dan Mesir akan di bawah kawalan pihak barat.

Ini akan membawa implikasi yang berat bagi Sudan dan Mesir.

Namun kita berharap semangat rakyat Sudan tidak pernah pudar di dalam menentang segala bentuk penjajahan dan kezaliman. Semoga mereka tidak lupa kekuatan mereka sejak dari nenek moyang meraka lagi.

Semoga semangat perjuangan mereka masih seperti waktu di bawah pimpinan Al-Mahdi yang mengelahkan tentera British pimpinan General Gordon di Khartoum pada tahun 1885.

0 ulasan: