Jumaat, 15 September 2006

Masjid-Masjid Di Somalia Mendapat Wajah Baru

Setelah tidak digunakan lebih 15 tahun, masjid-masjid di Somalia, terutama yang do ibu negara Mogadishu, telah dibuka semula sempena menjelang bulan Ramadhan al-Mubarak.

Selama lebih 15 tahun masjid-masjid tersebut ditutup oleh gerombolan-gerombolan pimpinan warlords yang menjadi proksi Amerika. Ia tidak dimanafaatkan untuk kemajuan ummah sebaliknya dijadikan tempat pembuangan sampah dan tempat menanam mayat-mayat mangsa pembunuhan gerombolan-gerombolan warlords tersebut.

Tetapi setelah berlaku kebangkitan umat Islam di bawah pimpinan Union of Islamic Courts (UIC), gerombolan-gerombolan warlords tersebut berjaya ditewaskan dan diusir dari bumi Somalia. Ada di antara warlords itu bertaubat dan telah diterima ke dalam pasukan UIC.

Walaupun jumlah penduduk Somalia hanya di sekitar 10 juta orang dan tiada kemudahan infrastruktur seperti negara-negara maju, namun kerana semangat Islam yang kuat dan setelah berpegang kepada Islam, rakyat Somalia berjaya menghilangkan pengaruh Amerika dan proksinya dari selatan Somalia dan Mogadishu.

Maka masjid-masjid yang menjadi keagungan Islam akan dimanafaatkan sepenuhnya untuk memajukan ummah Somalia dan amat bersesuaianlah masjid-masjid tersebut dibaiki dan dibersihkan untuk dibuka semula di bulan Ramadhan dan seterusnya menjadi pusat perjuangan umat Islam Somalia.

0 ulasan: