Jumaat, 3 Ogos 2007

AKP Turki Menang Besar

Apabila meletus krisis politik Turki akibat kegagalan memilih Presiden, parti memerintah AKP, Parti Keadilan dan Pembangunan, membubarkan parlimen dan menyerahkan semula kuasa kepada rakyat.

Sepatutnya tidak timbul masalah 'tidak cukup quorum' di dalam pemilihan presiden, namun oleh kerana Mahkamah Perlembagaan, yang diketuai oleh seorang hakim yang berfahaman sekular, membatalkan keputusan itu semata-mata kerana sikap dengki khianat dan takut hilang pengaruh.

Di atas keyakinan bahawa mereka akan diterima rakyat dan kerana yakin rakyat menerima mereka, kerajaan Turki di bawah pimpinan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan mengambil keputusan menyerahkah semula mandat kepada rakyat Turki memutuskan 'serba-salah' Quorum 376 itu.

Ternyata tafsiran mereka tidak meleset, dan ternyata AKP masih diterima rakyat, apabila parti itu menerima lebih daripada 46% dari keseluruhan undi. Ini bermakna sekali lagi AKP akan berjaya membentuk kerajaan secara bersendirian tanpa perlu bergabung dengan parti lain.

Selepas keputusan itu, terdengar ura-ura parti pembangkang kedua MHP akan hadir ke parlimen ketika pengundian memilih presiden di parlimen.

Semoga mesej rakyat itu difahami oleh pemimpin serta golongan elit Turki.

0 ulasan: