Sabtu, 8 Disember 2007

Presiden Amerika Amalkan Poligami?

Salah seorang bakal calon presiden Amerika dari parti Republican ialah cucu kepada seorang pengamal poligami. Mantan gabenor Massachusetts, Mitt Romney, ialah seorang Kristian dari puak Mormon yang terkenal sebagai pengamal poligami.

Walaupun dia dikatakan tidak berpoligami, namun kisah poligami diperbesarkan dengan tujuan mengurangkan sokongan rakyat kepada Encik Romney. Perkara ini menjadi senjata mengalahkan beliau yang digunakan oleh seorang lagi bakal calon presiden, Mike Huckabee.

Encik Huckabee telah mencabar Encik Romney berdebat dalam isu agama, yang dikatakan bertujuan memerangkap Romney di khalayak. Huckabee menyangka Romney akan terus berdiam diri dan tidak berani menyahut cabaran itu.

Namun mungkin disebabkan Romney lihat sokongan terhadap Huckabee meningkat, dan seterusnya memalapkan peluang Romney maka beliau akhirnya manyahut cabaran debat itu.

Tentunya jika Encik Romney terpilih sebagai calon presiden bagi parti Republican, maka Amerika semakin hampir ditadbir oleh seorang individu yang pro-poligami.

Sememangnya perkara ini akan melakar sejarah baru di negara yang amat berpengaruh di dunia ketika ini.

0 ulasan: