Selasa, 29 November 2005

Dakwaan Salahguna Kuasa Polis dan Penyiksaan Terhadap Tahanan

Terkini episod melibatkan seorang wanita berbangsa Tionghua yang dipaksa berbogel sambil membuat 'ketuk-ketampi' mendapat liputan meluas. Terdahulu daripada itu telah heboh berita tentang perlakuan polis terhadap pelancong-pelancong wanita dari China.

Tetapi bila reaksi para menteri dan pegawai-pegawai kanan polis seolah-olah memandang enteng perkara ini, maka tersiar lagi video clip episod itu.

Pertama, episod itu amat memalukan negara, Kedua, pendapatan Malaysia dari hasil pelancongan menjunam apabila jumlah pelancong dari China menurun 65 %. Ketiga, apabila berita ini tersiar meluas, kita dapati pihak berkuasa seolah-olah mencari alasan untuk 'menghalalkan' perbuatan itu, maka ini benar-benar menunjukkan kepada kita bahawa masyarakat kita pada umumnya sedang menghadapi krisis nilai.

Kelihatan seolah-olah perkara yang tidak baik itu boleh dijustifikasi sebagai perkara biasa. Sudah hilangkah perasaan malu di kalangan penjawat di dalam kerajaan.

Di mana silap kita? Lebih penting lagi adakah kita dapat menghalang perkara ini berlaku lagi? Malah lebih penting lagi ialah, sekiranya kita telah tahu cara "mengubati" krisis nilai ini, adakah kita benar-benar berani membuat peruhan?

Tentu kita teringat cogankata iklan kempen keselamatan jalanraya yang berbunyi: "Anda mampu mengubahnya..." !! (alang bidara - 29/11/2005)

1 ulasan:

Photography berkata...

nice blog. thanks