Rabu, 23 November 2005

Sebuah Hadis dan Sekeping 'Business Card'

Apabila seorang wakil penjual menghulurkan business card nya, saya menyambutnya dengan senyum. Bila saya hulurkan business card saya, beliau menerimanya dengan kedua belah tangannya. Begitu sopan dan seolah-olah business card saya itu sesuatu yang amat berharga baginya.

Ketika itu terlintas di dalam ingatan saya tentang sebuah hadis tang saya lupa perawi dan matannya. Tetapi yang bermaksud lebih kurang begini: "Apabila kau berkenalan dengan seseorang, tanyakanlah nama bapanya dan tempat tinggalnya..."

Entah mengapa maksud hadis itu telah membuat saya berfikir mengenai episod bertukar-tukar business card dengan wakil penjual tadi.

Secara tiba-tiba terlintas di fikiran saya: "Alangkah serupanya maksud hadis itu dengan apa yang kami lakukan tadi! Nabi Muhammad (S.A.W) telah mengucapkan kata-kata baginda lebih 1,400 tahun yang lalu. rupa-rupanya kita mengamalkannya pada ketika ini...!!!"

Ya, sememangnya di setiap business card akan tertera nama penuh tuan punya business card itu, berserta alamat penuhnya. Bukankah itu sama dengan sabda baginda yang menyuruh "..tanyakanlah nama bapanya dan tempat tinggalnya.."!!

Apa yang baginda sabdakan, sedang diamalkan oleh ahli-ahli perniagaan zaman moden. Bukan sahaja baginda seorang Utusan Allah, tetapi juga rupa-rupanya baginda juga seorang pakar strategi perniagaan.....

Semasa di dalam keretapi komuter, ketika pulang dari pejabat sebelah petang, saya merasa begitu gembira dan amat berpuas-hati kerana saya telah "berjaya menterjemahkan maksud hadis kepada amalan pakar strategi perniagaan kontemporari"!!

(alang bidara- Kuala Lumpur - 22 November 2005)

0 ulasan: