Rabu, 10 September 2008

Serangan lanun di perairan Somalia ke atas kapal dagang Ogos 2008

Bagi tahun 2008, bulan Ogos menyaksikan paling banyak kapal dagang yang dirampas puak lanun di sekitar perairan pantai Somalia.

1 Ogos
Kapal milik Singapura, MV Gem of Kilakiri, diserang lanun di utara pantai Somalia. Kumpulan lanun itu menggunakan dua buah bot laju sambil menembak sebutir bom tangan menggunakan senjata jenis RPG ke atas dek kapal tersebut. Bagaimana pun bom itu tidak meletup. Mengikut laporan oleh pihak International Maritime Bureau (IMB) yang beribu pejabat di Kuala Lumpur, serangan itu berlaku di timur Teluk Aden. Walau bagaimana pun, nakhoda telah meminta bantuan melalui talian kecemasan khas yang disediakan. Sebuah kapal perang milik dari armada Fifth Fleet Amerika Syarikat, USS Peleliu, dihantar bagi membantu kapal tersebut.
Pihak lanun segera berundur setelah menyedari ketibaan kapal perang itu.

~7 Ogos
Bot tunda milik Nigeria, MT Yenegoa Ocean dirampas di luar pantai Somalia.

12 Ogos
Kapal milik syarikat Thoresen Thai Agencies, Thailand, MV Thor Star, berserta 28 anak kapal dirampas lanun di luar pantai Somalia.

19 Ogos
Kapal tanker milik syarikat perkapalan MISC Berhad berserta 39 anak kapal dirampas lanun di perairan Teluk Aden di luar pantai Somalia semasa dalam pelayaran dari Indonesia ke Rotterdam.

22 Ogos (3 kapal terlibat)

Kapal jenis bulk carrier milik Iran, MV Iran Deyanat, berserta 29 anak kapal di rampas lanun di luar pantai Somalia semasa dalam pelayaran membawa bijih besi dari China ke Rotterdam. Sebuah kapal tanker milik Jepun (nama kapal tidak diberikan) dirampas lanun pada hari yang sama. Sebuah kapal kargo milik Jerman berserta 9 anak kapal juga dirampas lanun pada hari yang sama.

30 Ogos
Kapal tanker milik syarikat perkapalan MISC Berhad berserta 42 anak kapal dirampas lanun di perairan luar pantai Selatan Yemen selepas melepasi Teluk Aden dalam pelayaran dari Arab Saudi ke Singapura.

1 ulasan:

Imran Azmi berkata...

French army rescues hostages held by pirates
TUESDAY 16 SEPTEMBER 2008

Two French nationals captured by Somali pirates in the Gulf of Aden have been freed by the French army in a mission which resulted in the death of one pirate and the capture of six others, according to the French government.

http://www.france24.com/en/20080916-somalia-pirates-french-army-rescues-hostages-held-gulf-aden&navi=MONDE

Dalam Radio 24 menyatakan komando TLDM turut terlibat dalam misi itu.