Jumaat, 5 September 2008

Kes Kapal Dagang Diserang Lanun 2005 – 2006

Kes serangan lanun ke atas kapal dagang yang melalui Teluk Aden di sepanjang luar pantai Somalia sejauh 3,300 kilometer dari tahun 2005 hingga kini akan melibatkan senarai yang panjang.

Beberapa kes high-profil:

5 November 2005
Kapal mewah cruise liner, MV Seabourn Spirit yang membawa 210 orang penumpang dan anak kapal diserang sekumpulan lanun yang menggunakan dua buah bot laju semasa kapal itu merentasi perairan luar pantai Somalia. Bagaimana pun, kumpulan lanun yang lengkap bersenjata senapang automatik dan RPG (rocket propelled grenade) itu berjaya ditumpaskan oleh anak kapal dengan menggunakan pancutan air alat akoustik jarak jauh.

16 Januari 2006
Kapal milik India MV Safina al-Birsarat bersama 16 orang anak kapal warga India di serang oleh sekumpulan lanun seramai 10 orang di luar pantai Somalia. Tujuh hari kemudian, iaitu pada 22 Januari, kapal perang Amerika USS Winston S. Churchill, berjaya mengejar dan melepaskan tembakan amaran. Kesemua 10 orang lanun itu menyerah diri. Mereka dibawa ke Mombasa, Kenya untuk dibicarakan. Mereka didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara selama tujuh tahun.

18 Mac 2006
Sekumpulan lanun menembak ke arah dua buah kapal perang Amerika, USS Cape St. George dan USS Gonzalez.

0 ulasan: