Isnin, 8 September 2008

Kes Kapal Dagang Diserang Lanun 2007

1 Jun 2007
Kapal kargo milik Denmark, MV Danica White dirampas dan dibawa ke perairan Somalia oleh sekumpulan lanun. Dua hari kemudian kapal perang Amerika USS Carter Hall menyerang lanun yang berada dalam bot lanun yang ditarik di belakang kargo tersebut sehingga tenggelam. Kapal kargo itu gagal disekat dan terus meninggalkan tempat itu setelah kapal perang Amerika gagal mengikutinya. Lima orang anak kapal dan kapal itu kemudiannya dibebaskan 83 selepas 83 hari dirampas, setelah pemilik kapal itu, H. Folmer & Co, membayar wang tebusan yang berjumlah 1.5 Dolar Amerika.

28 Oktober 2007
Kapal tanker kimia milik Jepun MV Golden Nori dirampas lanun di luar pantai Somalia. Kapal perang Amerika USS Porter berjaya menembak bot lanun tetapi puak lanun masih mengawal kapal tanker itu. Kapal perang tentera laut Amerika dan Jerman mengekori kapal itu dan menghalangnya daripada memasuki pelabuhan Bosaso, Somalia. Selepas menuntut wang tebusan lanun membebaskan kapal berserta 21 orang anak kapal.

29 Oktober 2007
Sekumpulan lanun menyerang kapal kargo Korea Utara MV Dai Hong Dan dan merampas bilik kawalan (bridge) kapal itu. Bagaimana pun anak kapal masih menguasai ruang kemudi dan enjin kapal itu. Sehari kemudian dalam satu operasi nekad, anak kapal itu berjaya menguasai semula kapal itu. Seorang lanun berjaya dibunuh dan enam lagi ditangkap, manakala tiga orang anak kapal cedera dalam serangan itu.

0 ulasan: