Ahad, 15 Jun 2008

Kenali Pelabuhan: Tanjung Pelepas Pelabuhan Kontena Masa Depan Malaysia

Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) yang terletak berhampiran muara Sungai Pulai di Johor merupakan pelabuhan yang telah dirasmikan semasa Tun Dr Mahathir menjadi PM Malaysia, iaitu pada tahun 1999.

Pelabuhan ini dibina sebagai pelabuhan terbesar di Malaysia dan dijangka akan memberikan saingan yang sengit kepada Pelabuhan Singapura.

Pelabuhan ini mempunyai potensi untuk berkembang sehingga akan dapat mempunyai 75 dermaga, yang dijangka akan meliputi sepanjang tepi laut barat daya Johor, bermula dari muara Sungai Pulai hingga ke Laluan Kedua Johor-Singapura.

Potensi Pelabuhan Tanjung Pelepas semakin menyerlah apabila memenangi "Container Terminal of The Year 2006" yang dianugerahkan oleh Llyod’s List.

Perkembangan terbaru menyaksikan PTP menandatangani perjanjian dengan syarikat perkapalan negara, MISC Berhad usaha-sama (J.V.) dengan MISC memiliki 30 peratus daripada saham PTP dan 70 peratus lagi dimiliki oleh PTP.

MISC menjadi syarikat perkapalan gergasi yang ketiga memilih PTP sebagai pelabuhan persinggahan utama di Timur Jauh selepas syarikat Maersk dan Evergreen.


0 ulasan: