Sabtu, 21 Jun 2008

Apa perasaan Tuan Haji?

"Apa perasaan Tuan Haji menjelang tarikh persaraan?"
"Parasaan saya menghadapi tarikh persaraan sebenarnya bercampur-campur atau cakap orang muda-muda ialah mixed feelings."
"Macam pasaran saham yang ditutup bercampur-campur juga, ya Tuan Haji?" (Tersengih seperti mahu buat lawak!)
"Ya, memang ada persamaan. Tetapi ini lebih mendebarkan daripada turun naik BSKL."
"Lebih seronok atau lebih membimbangkan, Tuan Haji?"
"Lebih mendebarkan sebenarnya!"
"Maksud Tuan Haji?"
"Mana tidaknya! Anak saya yang sulung sudah melahirkan anak. Anak kedua dan ketiga saya pun sedang menunggu hari menjadi bapa. Anak yang keempat saya pula sedang menunggu viva PhD di UPM. Anak perempuan kesayangan saya itu pun baru lulus dengan Anugerah Dekan."
"Wah, memang seronok sekali, Tuan Haji. Tapi apa pula perkara yang mendebarkan itu?"
"Ha, itu yang dialami dan difahami oleh orang yang mendekati hari persaraan sahaja."
"Sebagai contoh, Tuan Haji?"
"Secara tiba-tiba gaji bulanan jadi zero, tetapi duit KWSP boleh dikeluarkan, tetapi masa banyak terluang. Ehem, ehem."
"Tuan Haji hendak berniaga kecil-kecilan?"
"Hah, itu mungkin hasrat Mak Haji."
"Apa hasrat Tuan Haji?"
"Saya bercadang untuk menjadi penulis dan penterjemah part-time."
"Maksud Tuan Haji penulis full-time dan penterjemah part-time?"
"Bukan full-time, tetapi kedua-duanya part-time."
"Tuan Haji tak teringin buka cawangan barukah?"
Kedua mereka ketawa berdekah-dekah sambil meneruskan perbualan di warung kopi Pak Dolah itu.

0 ulasan: