Sabtu, 21 Jun 2008

Saya akan bersara dari syarikat ketika umur 55 tahun

Saya akan bersara?
Rasa macam susah hendak dipercayai.

Tetapi itulah hakikatnya.

Saya akan bersara dari syarikat dalam masa lima tahun lagi. Setelah 30 tahun "menabur bakti" (atau hidup makan gaji), apabila umur 55 tahun dicapai, mahu tidak mahu, suka tidak suka, syarikat akan mengucapkan selamat bersara.

Saya mesti bersedia menghadapinya.

Sudah cukup duit simpanan? Berapa banyak dikatakan cukup?

Sudah bersedia menjadi pesara? Apa persediaannya?

Sudah bersedia menumpukan lebih banyak masa di surau atau masjid atau membuat kerja-kerja sosial? Atau sudah bersedia hendak 'lepak' di kedai kopi, sembang-sembang dengan rakan seperjuangan?

Sudah buat plan mahu berkunjung ke rumah anak-anak? Atau sudah merancang mahu bermain dengan cucu?

Saya akan bersara. Mewujudkan blog ini pun salah satu daripada langkah bersedia untuk bersara.

0 ulasan: