Sabtu, 14 Jun 2008

Kapal latihan

Kapal latihan (training ship) ialah kapal yang digunakan untuk melatih kadet yang bakal menjadi pegawai dalam angkatan tentera laut atau angkatan kapal perdagangan.

Biasanya kapal latihan ini berupa kapal lama yang sudah dikeluarkan daripada perkhimatan (decomissioned) pelayaran dagang, lalu dijadikan seperti kelas terapung tempat kadet laut belajar. Ada juga kapal latihan yang merupakan kapal yang masih dalam pelayaran perdagangan tetapi diistilahkan sebagai kapal latihan kerana sekurang-kurangnya 50 peratus daripada anak kapal (crew) adalah kadet laut, manakala 50 peratus lagi ialah jurulatih dan anak kapal.

Beberapa negara di dunia memang sudah lama menyediakan kapal latihan untuk melatih bakal pegawai tentera laut dan pegawai kapal dagang. Antara nama kapal yang terkenal di dunia ialah Bristol dan Northampton bagi Royal Navy Inggeris, Nautilus bagi Navy Sepanyol, Eagle bagi Coast Guard Amerika Syarikat, Gajabahu bagi Navy Sri Lanka dan Kaliakra bagi Navy Bulgaria.

Manakala bagi angkatan laut dagang pula kapal yang terkenal ialah Mir yang didaftarkan di St Petersburg, Russia; T.S. Chanakya, 1994 Navi Mumbai, India; S.S. John W. Brown, New York, New York Board of Education (Liberty Ship) dan S.S Twin Falls, New York, New York Board of Education (Victory Ship).

Tidak ketinggalan juga di Malaysia, Akademi Laut Malaysia menyediakan kapal yang sudah demissioned dan dilabuhkan di luar pantai Tanjung Dahan, Kuala Sungai Baru, Melaka; manakala syarikat perkapalan negara, MISC Berhad menyediakan beberapa buah kapal sebagai kapal latihan. Yang terbaru sekali MISC menyediakan kapal pengangkut gas asli cairan LNG iaitu Puteri Nilam Satu sebagai kapal latihan yang lengkap dengan kemudahan latihan. Langkah ini sejajar dengan hasrat syarikat itu menjadi sebuah syarikat perkapalan yang terkemuka dan juara bertaraf global.

Gambar Puteri Nilam Satu:

0 ulasan: