Sabtu, 21 Jun 2008

Berjemaah di surau

"Kau tak datang solat Maghrib ke surau, Man?"
"Saya sibuk, Tuan Haji. Maklumlah kerja banyak. Sampai di rumah pun hari dah malam."
"Subuh pun kau tak datang?"
"Saya keluar pergi kerja awal, Tuan Haji. Saya solat di rumah saja."
"Sabtu dan Ahad pun tentu ada masa, Man."
"Itulah masalahnya, Tuan Haji. Bila hujung minggu saya rasa nak rehat saja di rumah."
"Kami di surau selalu sebut tentang kau, Man. Kami yakin kau boleh main peranan yang baik dalam AJK Surau."
"Em, bila saya dah dekat nak bersara nanti, saya akan selalu ke surau. Lagi pun bila sudah bersara, banyak masa terluang."
"Man, kalau tidak biasakan diri dengan surau mulai dari sekarang, kita bimbang kau terus jadi asing dengan surau."
Diam. Tunduk.
"Beginilah, Man. Hari Sabtu nanti kita ada sembelih lembu. Kenduri kesyukuran. Ramai yang datang. Kami pun tahu kau memang suka sup tulang. Elok kau datang."
Senyum. Tersengih. "Bagus juga tu. Haji Yaakob datang jugakah?"
"Insya Allah dia datang. Bagus kalau kau dapat datang, Man"
"Insya Allah, Tuan Haji."

0 ulasan: