Selasa, 13 Januari 2009

Alias mengancam siakap lagi!





Salam untuk semua pengunjung blog yang budiman.

Seperti biasa pada 10/01/2009 saya melepaskan gian memancing saya di Batu 30 Ulu Yam. Sampai seawal pagi di kolam pancing. Ingatkan saya orang terawal rupanya sudah ada beberapa pemancing lain yg lebih awal tiba dari saya. Namun masih belum boleh masuk lagi sebab penjaga kolam pancing siakap iaitu Pakcik Mat masih belum sampai lagi. Sementara menunggu Pakcik Mat tiba saya sempat berbual dengan pemancing-pemancing lain tentang isu-isu semasa berkenaan joran dan ikan.

Tidak berapa minit Pak Mat pun tiba. Setelah membayar kami semua pun mula melabuhkan joran masing-masing. Saya menggunakan joran “Abu Garcia Conolon” dan kili “Shimano Navi”sebagai ganti Seahawk Slim Max yang patah minggu lepas dikolam yang sama. Tidak sampai 1 jam saya sudah pun menaikkan 3 ekor siakap sementara pemancing-pemancing lain juga turut menaikkan ikan mereka dalam jumlah yang banyak juga. Kami masing-masing tersenyum keseronokkan sambil menjeling antara satu sama lain apabila masing-masing melawan dan menaikkan ikan. Seolah-olah suasana pada masa itu seperti suatu perlumbaan siapa yg paling banyak menaikkan ikan maka dialah juara. Memang seronok sungguh. Itu le ungkapan yg boleh saya katakana disini.

Lebih kurang 1 jamsetengah berlalu maka suasana mula perlahan. Ikan mula kurang memakan umpan kerana agaknya mungkin ikan dah kurang dan kami mula menunggu Ah So (Tauke kolam)untuk melepaskan ikan baru kedalam kolam. Sementara menunggu kami mula berbual semula. Didalam perbualan kami ada diantara pemancing yg mengatakan dia seronok memancing di kolam Bt 30 Ulu Yam sbb boleh dikatakan setiap kali memancing disitu tentu tidak pulang dgn tangan kosong walaupun jarak untuk kekolam dari rumahnya lebih kurang 100km. Wow… dalam hati saya berkata jauhnya dia datang. Yealah kalau dah kena tempat dan minat pula sudah tentu orang tak kisah tentang jarak maka tetap akan dating juga.

Kemudian saya bertanya. “Datang dari mana”. Katanya “Dari Perak”. Tapi saya tak teringat pula dari daerah mana di Perak tu dia datang. Tak pelah yang jelas bagi saya memang betul kalau dah kaki pancing jika ada tempat yang bagus tentu akan datang juga.

Selepas hampir 15 minit perbulan kami berlalu kami nampak Ah So (Tauke kolam) mula turun membawa tangguk kekolam. Apa lagi kami semua mula tersenyum. Tersenyum pasal apa? Pasal ikan akan ditambah dan sudah tentu joran kami akan dicabar oleh Siakap Bt 30. Memang benar tak sampai 15 minit beberapa pemancing mula bertarung menarik siakap seorang demi seorang. Selang 10 minit beberapa orang yang lain pula menarik dan begitulah selang masa ikan dinaikan sehingga la masa menunjukkan pukul 12:00pm saya pun pulang kerana masa saya telah pun tama dengan senyuman puas saya pulang dengan 4 ekor siakap Batu 30 Ulu Yam.

Rasanya minggu ni nak turun lagi. Ada sesiapa nak ikut?

1 ulasan:

Borneo Angler berkata...

semua layan kolam musim tengkujuh ni :)