Sabtu, 24 Januari 2009

Anak kapal China dapat hadiah 10K seorang selamatkan kapal



Setiap orang daripada 30 orang anak kapal dagang milik Republik Rakyat China, Zhen Hua 4, menerima hadiah saguhati sebanyak 10 ribu dolar Amerika daripada majikan mereka kerana berjaya menyelamatkan kapal itu daripada dirampas lanun semasa dalam pelayaran di perairan Teluk Aden, diluar pantai Somalia pada 17 Januari 2009 yang baru lalu.

Dalam peristiwa itu sembilan orang ahli gerombolan lanun Somalia bersenjatakan pelancar roket dan rifel automatik telah menaiki kapal itu. Anak kapal itu membaling bom api yang diperbuat daripada koktel molotov ke arah gerombolan lanun itu selama enam jam dan menggagalkan percubaan lanun itu.

Syabas kepada anak kapal Zhen Hua 4 yang bersemangat tinggi dalam memperjuangkan kebebasan dan nasib mereka serta kapal mereka.

Tahniah kepada majikan yang telah bermurah hati memberikan saguhati kepada anak kapal mereka.

Kita mengharapkan lebih ramai lagi pelaut yang berdaya juang sebegini dan lebih banyak lagi pemilik kapal yang bermurah hati seperti pemilik kapal China itu.

Kisah keberanian para pelaut itu boleh dibaca DI SINI dan DI SINI.

2 ulasan:

dukerobin berkata...

Encik Imran, nampaknya saya kena prepare meriam buloh satu atas kapal nie...hehe

Imran Yusuf berkata...

Tuan Dukerobin,

Saya tidak pasti sama ada pihak berkuasa di pelabuhan-pelabuhan yang kapal tuan singgah akan membenarkan kapal tuan berlabuh apabila declare ada meriam buluh di kapal.

Lagi pun nama pun meriam buluh,bunyi saja bising, jadi lanun tidak takut.

Mungkin juga mereka akan angkut bawa pulang ke Somalia buat sebagai cenderahati.. hehehe...