Rabu, 6 Ogos 2008

Ebadi protes undang-undang poligami Iran

Pemenang hadiah keamanan Nobel dari Iran, penyair Shirin Ebadi, pada hari Isnin lalu telah menyelar cadangan kerajaan meminda undang-undang yang akan memudahkan lelaki Iran mengamalkan poligami, kerana katanya langkah ini akan menyebabkan “pencemaran moral” dalam masyrakat.

Undang-Undang Perlindungan Keluarga --- yang akan dibahaskan di Parlimen republik Islam itu --- mengenepikan keperluan mendapat keizinan isteri pertama sekiranya si suami berhasrat berkahwin satu lagi. “Undang-undang ini akan mendatangkan keruntuhan dan pencemaran moral dalam masyarakat,” kata Shirin Ebadi ketika berucap dalam suatu perjumpaan tertutup yang dianjurkan oleh Pusat Pelindung Hak Asasi Manusia.

Undang-undang itu mensyaratkan lelaki yang berhasrat berpoligami memberikan butir-butir mengenai perkahwinan itu bagi membuktikan mereka mampu dari segi kewangan dan boleh berlaku adil terhadap isteri-isteri mereka.

Akan tetapi Ebadi Shirin mengatakan syarat itu tidak memadai, dan menuduh undang-undang itu adalah suatu “kezaliman” bukan sahaja terhadap wanita, tetapi juga terhadap lelaki.
Undang-undang ini mengatakan “jika lelaki itu menjadi orang kaya baru, dia boleh berbuat sesuka hati,” kata beliau. “Bukankah ini satu penghinaan terhadap lelaki dan akan meruntuhkan asas keluarga?”

Para peguam kumpulan itu menggesa speaker parlimen Ali Larijani mengembalikan undang-undang itu kepada pihak kerajaan untuk dipinda.

(Komen saya: Dalam dunia Islam masih ada orang yang bersikap begini!!)

Sumber: AFP Teheran, Iran – 4 Ogos 2008 Terjemahan bebas: Imran Yusuf

0 ulasan: