Khamis, 23 April 2009

Lagi tentang pilihan saya



Hari ini kali kedua saya hadir di majlis penulis yang diseliakan oleh Tuan Alif Firdaus, PTS-One.

Walau pun tujuan asal ialah untuk mempromosikan buku terjemahan Sherlock Holmes yang saya usahakan bersama beberapa orang penulis lain, namun oleh kerana buku itu kehabisan stok dan menunggu untuk dicetak semula, maka buku saya yang lain diletakkan atas meja untuk dipromosikan.

Kali ini saya dibariskan bersama Kusyi Hirdan, penulis novel remaja yang tidak asing lagi bagi peminat novel remaja PTS.

Dua peristiwa kecil pula hari ini yang sekali lagi melibatkan buku Di Bawah Payung Aishah.

Pertama, seorang perempuan bertubung serta seorang lelaki (tentu suaminya) berketayap membelek buku itu di depan meja saya. Dia bertanya, "Encik sudah bersiteri empat?"

Saya menjawab, "Belum lagi."

Beliau membelek lagi dan selepas itu meletakkan semula buku itu dan beredar dari situ.

Peristiwa kedua, dua orang wanita, seorang bertudung, manakala seorang lagi tidak, telah melintas di depan meja kami sambil menoleh ke arah buku itu. Yang bertudung berkata, "Ya Allah! Tip-Tip Poligami?!"

"Should be banned!" kata yang tidak bertudung. ("Patut diharamkan!"). Kedua-duanya beredar tanpa singgah di meja kami.

Peristiwa hari ini juga membuat saya berfikir tentang beberapa pilihan yang ada pada saya...

2 ulasan:

Bintun Musthofa berkata...

saya juga mengalami situasi yg sama macam en imran.disebabkan saya agak menyokong dengan hukum poligami, beberapa teman perempuan agak melatah dg beberapa hujah yang saya keluarkan.malah ada yg mengatakan...awak boleh lah kata, sebab awak tak rasa apa yg org rasa... bila bersembang dg kawan yg bakal bergelar kaunselor,sama2 kami berfikir.memang perkara itu tidak akan pernah selesai.teringat kawan saya yg baru habis belajar di indonesia hari tu,balik malaysia beberapa bulan dapat kerja di salah sebuah firma guaman.apabila setiap hari berhadapan dengan masalah rumahtangga, dengan status bujang membuatkan orang agak sukar bercerita alah...bak kata orang,awak belum rasa tentu awak taktahu.. sama juga bila seorang client yang kena rogol bercerita dengan kaunselor.tentu dikatakan awak takkan faham apa yg saya rasakan sekarang.semua orang akan berkata seperti itu...takkan lah kerana sesuatu kajian itu kita kena buat.kadang2 kita ada prinsip dan etika.berbanding dg mat saleh yg kalo nak buat kajian ttg org asli, mereka kahwin dengan penduduk tersebut.berbeza dg kita.kita ada etika dan prinsip.tidak lah perlu kita terjun sama. tetapi melalui pembacaan dan pengalaman orang, tentu kita boleh jadikan pelajaran dan berkongsi dengan orang lain..entahlah,semoga ALlah memimpin kita ke arah jalan yg sebenar2 nya.amin.teruskan perjuangan..housemate saya bakal kaunselor ni, baru bawa balik buku en imran,bagaikan khadijah tu...

Imran Yusof berkata...

Sdri Wardah,

Memang isu poligami tidak akan pernah selesai dibincang...

Apa kata kita menjadi penulis bersama, menulis buku yang ada kedua-dua hujah 'pro & kontra' tentang poligami.

Selamat membaca 'Bagaikan Khadijah Di Hati Rasulullah.."

Kalau ada komen bolehlah di emel kepada saya.