Rabu, 20 Mei 2009

Bagaikan Khadijah Di Hati Rasulullah dalam Berita Harian




Pagi tadi semasa saya baru sahaja sampai ke rumah setelah pulang dari membeli ikan di pasar bersama isteri, saya menerima suatu pesanan SMS dari Saudara Zamri Mohamad, iaitu penulis bersama buku Bagaikan Khadijah Di Hati Rasulullah.

Demikian bunyi pesanan SMS: "Tuan, ulasan buku kita dalam Berita Harian hari ini."

Serta merta saya mengambil kunci kereta dan bergegas ke kedai berhampiran yang terletak tidak sampai satu kilometer dari rumah saya, lalu membeli dua naskhah (ya, dua nakhah!!).

Setelah saya membuka akhbar itu dan membelek-belek mencari ulasan itu, maka berjumpalah ulasan itu di mukasurat 30.

Apabila saya membuka laman web akhbar berkenaan, saya menjumpai ulasan versi elektronik DI SINI.

Tidak lama selepas itu saya pun menghantar pesanan SMS kepada anak saya, Noraini yang berbunyi: "Sila beli Berita Harian dan lihat di muka surat 30..."

Sebelum ini pun buku karya yang satu lagi, iaitu Meredah Samudera pernah diulas dalam media cetak seperti akhbar Harian Sinar dan majalah i-Remaja.

Terasa seperti berjalan di awang-awangan sehari suntuk hari ini. Mungkin inilah perasaan setiap penulis yang memperoleh penghargaan di media cetak atau media elektronik, iaitu buku karyanya diberi liputan.

Barulah saya tahu, rupa-rupanya perasaan melihat buku mendapat liputan di media itu lebih berharga daripada perasaan seronok menerima cek royalti yang beribu ringgit.

Komen para penulis lain amat dialu-alukan.

0 ulasan: