Khamis, 5 Oktober 2006

Pertembungan Hamas dan Fatah di Palestin

Kalau dilihat sejarah perkembangan politik di mana-mana pun, bila berlaku perubahan politik, tidak dapat tidak akan berlaku pertembungan di antara pihak yang baru mendapat kuasa dengan pihak yang kehilangan kuasa.

Palestin juga tidak terkecuali daripada realiti ini. Hamas yang memenangi pilihanraya terbaru di Palestin menghadapi karenah Fatah yang kalah.

Ini bertambah buruk apabila berluasanya konspirasi dan adu-domba pihak barat pimpinan Amerika yang memproksikan regim Israel.

Perkara ini akan melibatkan seluruh dunia akhirnya kerana konflik di Palestin adalah menjadi medan utama pihak yang menyokong Islam dengan musuhnya.

Walau apa pun yang cuba dijaja oleh media antarabangsa yang dikuasai barat, namun pada hakikatnya, (the bottom line nya) ianya adalah pertembungan kuasa Islam yang bangkit semula setelah dijajah barat sebegitu lama dengan pihak penjajah yang semakin bimbang kuasa dan pengaruh mereka akan hilang.

Walau bagaimana pun pihak Amerika, EU dan regim Israel bersungguh-sungguh berusaha dengan taktik 'pecah dan perintah' atau apajua taktik lain, nescaya puak Islam diwakili Hamas akan mengatasinya.

0 ulasan: