Ahad, 9 Mac 2008

Rakyat telah bersuara !

Berikutan kemenangan parti-parti bukan BN di beberapa buah negeri di Semenanjung dalam pilihanraya umum ke-12 pada 8 Mac 2008, saya sempat mengutip beberapa komen dari pelbagai pihak tentang peristiwa bersejarah itu.

Penganalisis Politik Prof Madya Dr Mohd Agus Yusof:
"Kehadiran Barisan Alternatif (BA) dalam memberikan cabaran kepada Barisan Nasional (BN) menunjukkan bahawa faktor Anwar masih lagi relevan. Kalau kita buka blog-blog dalam kalangan muda-mudi, kita akan dapati rakyat mencipta kejutan dalam pilihan raya kali ini dengan membekalkan saluran maklumat alternatif. Satu lagi yang menyebabkan kekalahan BN ialah kerana kempen-kempen anjuran RTM yang berat sebelah. Hal ini menyebabkan rakyat makin menyampah terhadap propaganda BN tersebut."

Dato Ruhanie Ahmad (mantan MP Parit Sulong):
"Menerusi analisa saya berasaskan komen-komen rakyat jelata yang diluahkan menerusi media internet sejak setahun yang lalu, punca utama BN era Abdullah kalah teruk adalah kepincangan Abdullah kepimpinan Abdullah, kedolak-dalikan kenyataan dan keputusan Abdullah, perilaku menantu Abdullah yang manipulatif dan umpama kadok naik junjung, dan juga persepsi umum bahawa Malaysia kini seolah-olah sudah digadaikan kedaulatannya kepada sebuah kuasa asing serantau yang tertentu."

Tan Sri Dr Koh Tsu Koon:
"It is beyond our expectations. We accept the people’s verdict. (Kekalahan ini di luar jangkaan kami. Kami menerima keputusan rakyat.)"

Khairy Jamaluddin:
"We suffered a lot tonight, but we will fight back. (Kami teruk menderita malam ini, tetapi kami akan berjuang semula.)"

Datuk Seri S. Samy Velu:
"Bye." (semasa beliau meninggalkan para wartawan yang ingin menemu-bual beliau...)

A. Kadir Jasin:
"BN ditolak kerana ia dilihat sebagai tidak cekap dan tidak sensitif kepada kehendak rakyat tetapi pada masa yang sama bongkak, mungkir janji, mengamalkan pilih kasih dan gagal menangani isu-isu massa seperti kenaikan harga barang dan kadar jenayah."

Datuk Husam Musa:
"Ini adalah revolusi rakyat. Rakyat bangkit dan bersatu. Mesej yang jelas kepada kerajaan ialah ‘Enough is enough’ (cukuplah!)."

Haji Mohamad Sabu:
""Faktor Mahathir" adalah antara sebab kemenangan PAS dan parti-parti pembangkang lain di Kedah. Faktor utama tidak dapat dinafikan lagi ialah kebangkitan pengundi-pengundi India dan Cina. Kebangkitan pengundi India dapat dilihat di beberapa kawasan seperti di Kulim dan Baling. Sikap mereka boleh dianggap faktor yang sangat penting. Kebangkitan pengundi Cina pula boleh dilihat kepada apa yang berlaku di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubang Rotan misalnya, di mana calon kita, Mohd Nasir Mustafa menang."

Dato Ser Anwar Ibrahim:
"Saya bersyukur kepada Allah SWT. Dan merasa begitu bahagia kerana dikongsi bersama dengan semua kaum yang dianggap sebagai satu keluarga."

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat:
"Kemenangan yang diberi Allah kepada PAS, KeADILan dan pembangkang lain di Malaysia adalah kerana tindakan Umno/BN yang sudah cukup melampau. Rakyat Kelantan tidak mahu idealisme Umno yang hanya menumpukan kepada kebendaan, mengangggap rakyat buta huruf dan mahu memperbodohkan rakyat. Abdullah tolak Islam punca Allah beri kekalahan kepada Umno/BN."

(bersambung)

1 ulasan:

rastom berkata...

'menang sorak kampung tergadai' tepat sekali bro! Sorak pun tidak sekuat dulu dah, kurang bergema..hehe