Rabu, 23 September 2009

SMS yang membuat hati sayu...

"...Naim tak nak makan, takut kena tinggal bas. Tadi dia sedih sebab tinggalkan abang cik dan ayah. 'Naim tak pernah tinggalkan dua orang itu sekali gus,' katanya..."

Begitulah SMS yang diterima melalui telefon bimbit saya pada petang tadi.

Itulah akibat dua kenduri diadakan pada tarikh yang sama, sedangkan jarak antara kedua-dua tempat diadakan kenduri tersebut agak jauh juga.

Satu kenduri diadakan di:


Kenduri yang satu lagi pula diadakan di:


Oleh kerana kedua-dua kenduri perlu dihadiri oleh kami, maka demi memenuhi kedua-dua jemputan itu maka kami berpecah dua, saya ke Pantai Barat manakala isteri saya ke Pantai Timur.

Saya memandu ke utara bersama anak saya, Hafiz (abang cik), manakala isteri saya pula menaiki bas ekspres ke Darul Iman bersama Ahmad Naim. Oleh yang demikian berpisahlah Naim dengan ayah DAN abang cik...

Selama ini kalau saya bekerja di luar daerah atau sekali sekala ke luar negeri, abang cik masih ada di rumah. Ketika abang cik keluar daerah demi memenuhi kegiatan sekolah, saya ada di rumah. Maknanya belum pernah kedua-dua (ayah dan abang cik) keluar daerah pada masa yang sama (sekali gus)!

Hari ini adalah 'Hari ini dalam sejarah' bagi Ahmad Naim, kerana dia berpisah dengan ayah dan abang cik 'sekali gus.'

Kasihan Ahmad Naim!

Namun saya percaya hati Ahmad Naim yang sayu itu akan segera terubat sebaik sahaja dia sampai di rumah Along di Permaisuri, seperti kata abang cik: "Sekejap sahaja dia sedih tu.. sampai di rumah Along bila dia menonton kartun di Astro, lupalah sedih dia..."

Saya bersetuju dengan kata-kata abang cik itu... !

[Entri dibuat dari bilik penginapan sederhana berdekatan dengan hentian bas Sahab Perdana Alor Setar -- ya, Wi-Fi percuma disediakan di penginapan sederhana ini..]

0 ulasan: