Isnin, 17 Ogos 2009

Cheng Ho pelayar termasyhur




Sekiranya kita mengkaji sejarah meritim sejak dari abad ke 15 sehingga sekarang, tidak dapat tidak kita akan bertemu dengan seorang pelaut yang paling terkenal. Nama beliau ialah Cheng Ho atau Zheng He atau Ma He atau pun Ma San Bao.

Pada awal kurun ke-15 Masehi negara China di bawah pemerintahan Dinasti Ming, Cheng Ho membuat tujuh pelayaran yang bermula dari muara Sungai Yangtze sehingga ke benua Afrika.

Malah hasil kajian seorang ahli The Royal Geographic Society yang bernama Gavin Menzies, armada Cheng Ho belayar sehingga ke benua Amerika. Ini bererti armada China telah sampai ke benua itu 70 tahun sebelum daripada 'penemuan' dunia baru oleh pelayar Genoa, Christophorus Colombus.

Di antara pelabuhan penting yang menjadi tumpuan Laksamana Cheng Ho ialah Melaka. Melaka dijadikan sebagai salah satu daripada pos perdagangan yang penting, juga sebagai tempat simpanan bekalan untuk armada yang besar itu. Daripada tujuh pelayaran beliau singgah enam kali di Melaka.

Pada hari Sabtu yang baru lalu saya berkesempatan melawat muzium Cheng Ho di Melaka. Ternyata lawatan sambil belajar itu saya mendapat banyak maklumat mengenai sejarah Melaka, Dinasti Ming dan sejarah hidup Cheng Ho.

0 ulasan: