Rabu, 15 Julai 2009

Saya suka bercucuk tanam


Saya dilahirkan di kampung. Datuk saya sebelah ibu mencari rezeki dengan menoreh getah dan bertanam padi.

Hasil jualan dari kebun getah untuk membeli keperluan, manakala hasil dari sawah untuk makanan asasi.

Selepas menamatkan pelajaran dan memasuki alam kerjaya, saya tinggal di sebuah rumah teres di kawasan perumahan di pinggir bandar.

Hobi bercucuk tanam saya masih diteruskan. Saya bertanam cili dan beberapa sayuran lain. Ada juga orkid yang dibeli, keratan orkid ditanam dan dijaga.

Saya berhasrat untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian sebagai persediaan menghadapi tarikh persaraan yang semakin hampir.

Pada peringkat permulaan saya akan bertanam beberapa jenis sayur dan isteri saya akan membela ayam kampung.

Selain dapat mengisi masa lapang, aktiviti ini juga diharapkan menjana pendapatan bagi menampung wang persaraan saya.

0 ulasan: