Sabtu, 13 Jun 2009

Kisah seorang pelaut



Hari ini saya berpeluang menghadiri majlis perkahwinan anak perempuan rakan saya semasa di kolej dahulu yang kini menjadi rakan sekerja kerana kami bertugas di syarikat yang sama.

Semasa di majlis yang meriah itu, saya bertemu seorang rakan yang sudah lama tidak saya temui sejak beliau bersara setahun lalu. Beliau kelihatan sihat dan ceria, mungkin kerana beliau sudah tidak lagi dihambat tekanan serta bebanan tugas kerja yang sering mencuri keceriaan dari wajah beliau.

Beliau adalah antara orang lama dalam bidang maritim. Beliaulah antara pelaut di kalangan bumiputra yang boleh diberikan taraf pioneer dalam syarikat kapal pedagang tempat beliau bertugas.

Saya percaya sekiranya sejarah hidup serta kerjaya beliau dibukukan, novel itu sudah pasti menarik.

0 ulasan: