Sabtu, 26 Julai 2008

Terusan Panama Memang Berbeza



Sumber gambar: Laman Web YatchPals

Saya pernah bertanya beberapa orang rakan yang pernah bekerja sebagai pelaut mengenai pengalaman melintasi kedua-dua Terusan Suez dan Terusan Panama.

"Yang mana lebih indah pemandangannya, Terusan Suez atau Terusan Panama?"

"Kedua-duanya menarik, kerana masing-masing ada sejarah dan keindahan yang tersendiri."

Bila saya renungi kata-kata beliau, saya dapat menghalusi kebenaran hakikatnya.

Apabila diteliti, ada suatu perkara yang unik pada Terusan Panama: oleh kerana terusan ini menghubungkan dua laut yang berbeza parasnya, serta terusan ini dibina merentasi kawasan paras air yang tidak sama, maka sistem kunci air digunakan.

Apabila sesebuah kapal yang merentasinya, kapal itu dibawa melalui beberapa sistem kunci air, dan setiap bahagian kunci air itu di naikkan paras airnya dengan mengepam air ke dalamnya. Oleh kerana begitu banyak air yang digunakan, maka air dari tasik semulajadi (Gatun Lake) tidak dapat menampung keperluan air terusan itu. Jadi sebuah tasik lagi dibina (Madden Lake) bagi menjadi simpanan air untuk kegunaan di kesemua bahagian kunci air itu.

Sedikit perangkaan mengenai terusan yang digelar projek kejuruteraan yang terbesar dan yang di antara yang paling rumit pernah dibuat oleh manusia:

- jarak dari bahagian pintu Lautan Atlantic ke pintu Lautan Pacific: 77.1 km
- anggaran jumlah kematian pekerja akibat penyakit dan lain-lain semasa pembinaan Terusan Panama: 27,500 orang
- mula dibina tahun 1904, dibuka tahun 1914
- tol yang paling mahal pernah dikenakan: USD331,200.00 (kapal penumpang Disney Magic pada 15 Mei 2008), manakala yang paling murah ialah 36 sen (perenang Richard Halliburton pada tahun 1928); purata tol yang dibayar ialah USD54,000.00.
-jumlah kapal yang melalui Terusan Panama bagi tahun kewangan 2007: 14,721 buah.

0 ulasan: